Click here for Full Issue of EIR Volume 2, Number 22, May 15, 1975

Press Lies And Distortion Of Brezhnev Speech

The following is a partial gridding of bourgeois press
distortions and suppressions of Brezhnev’s speech of May
8 and the May 10 proclamation of the Communist Party of
the Soviet Union and the Soviet government.

Bourgeois Press on Proclamation of
CPSU and Soviet Government

Press of May 10

Baltimore Sun: Wholesale distortion by Michael Parks,
who writes: “The Soviet leadership expressed satis-
faction with the current trend in East-West relations,
noting that ‘the situation in the international arena has
changed radically’ away from the Cold War tensions that
followed World War II....Although the Kremlin declara-
tion is highly rhetorical and presented no depariures in
policy, its highly optimistic and conciliatory tone was
taken by Western diplomats as a new Kremiin effort to
demonstrate its willingness to be forthcoming in East-
West relations.”

Washington Post: Recognizes that the Central Commit-
tee call is ‘““unusual’’; then pushes the CIA ‘“detente’’ line
on the proclamation — namely, that the Soviets’ call for
peace is conciliatory capitulation — writing ‘‘more than
any other pronouncement in a series which began last
month with a meeting of the CPSU CC (Central Commit-
tee), today’s stressed the gains of detente, which it said
have ‘radically changed’ the world situation for the bet-
ter.” .

Suddeutsche Zeitung: Downplays all the 30tk Anniver-
sary of V-E Day proceedings entirely.

New York Times: Blacks out Central Committee state-
ment altogether.

Avanti (Italian Second International Socialist Party);
Corriere della Sera (Agnelli; Milan), Il Giorno (Milan):
Black out statement altogether.

La Stampa (Agnelli; Turin); L'Unita (CIA-controlied
leadership of the Italian Communist Party): Edit and
rewrite Proclamation to transform it into Second Inter-
_national polycentrist manifesto.

SF 6

Bourgeois Press on Brezhnev's Speech
Press of May &

Finencial Times (Londony: Thrust of the coverage is
that “‘...The Kremlin’s foreign policy based on detente is
to continue as Lefore, and once again it is Mr. Brezhnev
who has reaffirmed his country’s course.” The coverage
makes ne mention of Brezhnev's reference to the Mutual
Assured Destruction recponse of Soviets.

Washington Post: Coverage focuses on Brezhnev’s
refereinces to Vietnam. Brezhnev said to talk five minutes.

Baltinore Swun. Front-page article which correctly
locares possible war danger as the key o Brezhnev’s
statement: Vietnara and ine Mideast mentioned only in
passing. No mention of Brezhnev's favnrable $eferences
tn Yugoslavia. :

Suddeuische Zeitung: One of the worst liars. Headline of
article: *‘Brezhnev Sees No Danger of War.”

Le Figaro: Plays up Brezhnev speech as panegyric to
detente. )

Le Monde: Reporter Almaric lies that Brezhnev’s
speech was not sigoificant because no Party First
Secretaries attended. Pushes line that Soviet CP is
terrifiec of U.S. reaction to loss of Vietnam.

International Herald Tribune: Downplays Brezhnev
speech, saying it lastad only five minutes.

london Times: Ouly coverage which points i¢ MAD
rezffirmaticn in Brezhnev's speech.

Die Welt, DPA (rightwing Springer press): Pushes
detente line.

Frankfurter Allgemeinc Zeitung: Does not mention
Brezhnav's concern abont war threat. Soviet’s program of
world-scientific development suppressed.

Bourgeois Press on Yugoslav-Soviet Relations
a3 Referenced in Brezhnev Speech

Suddeutsche Zeitung, May 10: Presents Tito as anti-
Soviet who had no help from Soviets in fighting the Nazis.
Tito is quoted as saying that {(we) Yugvsiavs “alone freed
our country, that is the historical truth and nothing else.”

Die Welt (rightwing Springer press) May 9: Em-
phasizes close Brezhnev-Tito lnks,

'5/13/75

© 1975 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1975/eirv02n22-19750515/index.html

