
Click here for Full Issue of EIR Volume 6, Number 40, October 16, 1979

© 1979 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

PR£SS 

u.s. labor Party sues 

�btNt\ttiorl(Qtimts for $100 million 
On Oct. 7 and 8, the New York Times published a two­
part slanderous article on the U.S. Labor Party and its 
former chairman Lyndon H. LaRouche, Jr. Authored 
by veteran Times reporter Paul Montgomery on the 
basis of "investigations" conducted by him and Howard 
Blum, the Times article makes a particular point of 
suggesting that the Federal Election Commission seri­
ously investigate any application for federal matching 
funds made on behalf of LaRouche's campaign for the 
Democratic presidential nomination. 

The U.S. Labor Party responded immediately with 
an Oct. 7 release, reprinted below, announcing that the 
party would be initiating legal action against the Times. 

The Times, however, would appear to be undeterred 
by the threat of a $100 million lawsuit and the possibility 
of other suits filed by individuals and organizations 
mentioned in the Times's piece. On Oct. 10, the Times 

T
he U.S. Labor Party announced today that it is 
moving immediately to sue the New York Times 
for $100 million. This action has been triggered 

by the publication of a page-one farrago of lies and 
gross distortions in the early edition of the Sunday, Oct. 
7 New York Times. In a related action, the party will file 
a complaint against the Times and the Times's accompl­
ices with the Federal Election Commission. 

The party's officials also stated that they expect 
other legal actions to be initiated against the Times 
because of the libelous piece published today. The 
officials reported they had been in communication with 
Democratic presidential candidate Lyndon H. La­
Rouche, Jr., and were informed that the candidate also 
intended to take appropriate action with the Federal 
Election Commission and was also considering legal 
action against the Times. 

Party legal advisors report that the Fusion Energy 
Foundation has been given cause for damage-action 
against the Times, and that several businesses named in 
the libelous item have clear grounds for damage-action, 
too. 

According to earlier statements by the authors of 

featured, "The Cult of LaRouche" as its third editorial. 
Summarizing the earlier series, the editorial concludes: 
"Fortunately, America's prized permissiveness has its 
limits. How the U.S. Labor Party trains militarily, deals 
with the tax laws and treats its members and alumni 
seem to be subjects for official inquiry. The party needs 
to be examined not for what it says or believes but for· 
what it does beyond soliciting votes." 

In late August, this magazine documented the 
Times's collusion in a project to publish a front-page 
slander of the U.S. Labor Party and LaRouche which 
was intended to trigger a Justice Department investi­
gation of the party as "anti-Semitic" and "Nazi." 

After first farming out the slanders to a small east 
side New York paper, Our Town, the Times then decided 
to go ahead itself, because of European moves toward 
a gold-based monetary system. 

the libel, HlJward Blum and Paul Montgomery, the 
Times's publication of the medley of lies and distortions 
was prepared under the auspices of an understanding 
among the Times, Representative Elizabeth Holtzmann 
(D-N .Y.) and officials within the Carter Justice Depart­
ment. Blum and Montgomery assured Labor Party 
undercover operatives investigating the matter that the 
Times's pUblication of this piece would serve as a pretext 
for massive Justice Department harassment of the U.S. 
Labor Party and other organizations. These statements 
are recorded on tape and supported as evidence by 
photographs and affidavits. 

If investigation proves that Holtzmann and Justice 
Department officials are as guilty as Blum and Mont­
gomery avowed, a case will unfold which is potentially 
greater than "Watergate." In any case, the new legal 
action against the Times will intersect three other civil 
cases now in progress. 

One of these cases is a $25 million lawsuit against 
the Anti-Defamation League. This is a conclusively 
documented case, proving an efficient conspiracy by 
top-ranking officials of the Anti-Defamation League to 
incite violence and other unlawful forms of harassment 

October 16-22, 1979 EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW Press 51 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1979/eirv06n40-19791016/index.html


against the U.S. Labor Party and the person of Demo­
cratic presidential candidate Lyndon H. LaRouche, Jr. 
Another case involves a major lawsuit against the Roy 
Cohn-linked Our Town publication, plus a complaint 
against the convicted-felon-directed Our Town for 
"criminal solicitation." 

Evidence shows that the Times has been wittingly 
involved in complicity with the ADL and with the Roy 
Cohn-linked publication. In a third case, to which the 
Times refers repeatedly in its libelous piece, the Times 

relies on the testimony of a former Labor Party member 
presently being sued as a result of his efforts to illegit­
imately seize control of corporate assets. 

Motive for the lib.1 
It might appear that the Times's motive in publishing 
the libel is to injure the primary campaigns of Demo­
cratic presidential candidate Lyndon H. LaRouche, Jr. 
The Times does stress the 27 percent vote for a U.S. 
Labor Party candidate in a recent election in Seattle, 
Washington. Just recently, Times columnist Tom W icker 
joined in warning against the possibility that the New 
Hampshire primary might generate momentum around 
the candidacy of some "unknown." 

However, the Times's commitment to this present 
libel-centered operation was underway prior to the 
recent pattern of rising momentum for the LaRouche 
campaign. 

Since the launching of the European Monetary 
System in July 1978, many leading financial executives 
in New York City and in Western Europe have identified 
LaRouche as the "intellectual author" of the new, gold­
based monetary system now being brought into being. 
In fact, LaRouche's influence did add significant ele­
ments to the basic structure of the proposals developed 
by the late Jacques Rueff and others. The recent defeats 
for the International Monetary Fund and World Bank 
at both the Nonaligned Heads of State summit in 
Havana and the recent IMF conference at Belgrade, 
plus the Dresdner Bank's control of the world monetary­
gold market, bring LaRouche's proposals very near to 
realization. 

If the new, gold-based monetary system is brought 
into being, the financial interests associated with the 
City of London and the New York City investment­
banking community will lose the overreaching political 
and financial power they have enjoyed since the Ver­
sailles Treaty. These interests are represented in the 
United States by the New York Council on Foreign 
Relations. The New York Times is the popular house­
organ in fact for the New York Council on Foreign 
Relations. 

Because of his influence as an economist, LaRouche 
has been repeatedly described as a "fearful" variety of 
"potential danger" by high-level spokesmen around 
both the City of London and the orbit of the New York 
Council on Foreign Relations. It was for that reason 

that the London-CFR crowd deployed both the Anti­
Defamation League and the Heritage Foundation to 
conduct slanders and harassment campaigns against 
LaRouche and his associates beginning May 1978. The 
Heritage Foundation operates under the top-down con­
trol of two foreign-based intelligence organizations, the 
London International Institute for Strategic Studies, a 
British intelligence entity, and the Mont Pelerin Society, 
a Hapsburg-linked, profeudalist organization created 
for the purpose of subverting the United States. 

LaRouche's growing reputation as the leading econ­
omist of the 20th century, and his influence as a presi­
dential candidate, merely intensifies the hatred and fear 
of the candidate among the circles which control the 
New York Times. 

According to earlier disclosures by Blum and Mont­
gomery, the Times's original plan had been to start the 
libel with a page one headline to the effect "Labor 
Party Linked to CIA." This eye-catching charge would 
attract interest among credulous readers. Then, the rest 
of the garbage Blum and Montgomery were piecing 
together would be attached to the opening paragraphs. 

For various reasons, the Times abandoned the "CIA· 
linked" gimmick. All that remains of that earlier version 
of the libel is the included reference to Roy Frankhouser 
in the published version. The dropping of the "CIA­
linked" gimmick forced the Times to adopt a new lead­
in stunt. The theme of "cult" and "cult-like" was 
chosen for this purpose. 

Times solicits violence 
Otherwise the present version of the story is essentially 
what Blum and Montgomery outlined, unwit�ingly, to 
Labor Party security operatives deployed undercover. 
The story is designed, as Blum and Montgomery un­
wittingly put on record, to provide a cover for what 
would be in fact unlawful harassment by agencies of 
the Carter administration. The article also represents a· 
clear act of solicitation to violence by the Times. Mont­
gomery both seeks to incite violence against Labor 
Party members, and also indicates that the Times and 
its friends are disposed not only to condone such 
violence but also to influence courts to the effect of 
letting the perpetrators of such crimes off free. In fact, 
the Times article includes statements which attempt to 
mitigate charges of violence against a defendant arrest- , 
ed for assault and battery on a Labor Party woman, in 
a trial now in preparation. 

The hard core of the Times's attempt at solicitation 
to violence is the inclusion of the lying characterization 
of LaRouche and of the Labor Party as anti-Semitic. 
As in the case of the Roy Cohn-linked Our Town libels, 
solicitation to violence by convicted felon Ed Kayatt 
resulted in assaults on Labor Party members. 

One can not condone the Times's charge of anti­
Semitism as a matter of interpretation. The charges of 
anti-Semitism against the Labor Party have been argued 

52 Press EXECUTIVE INTELLIGENCE REVIEW October 16-22, 1979 



on two premises. One of these premises is the Labor 
Party's denunciation of Israeli atrocities in Lebanon and 
in the occupied territories, together with the Labor 
Party's proposal of the same policies recently voiced by 
Nahum Goldmann and other prominent Zionist leaders. 
The second premise used to give color of truth to the 
lying charge is the exposure of certain Jewish-name 
elements of national and international organized crime 
as accomplices in the Hong Kong-Rangoon-Singapore 
centered heroin traffic, in complicity with the govern­
ment of Peking. To call that exposure "anti-Semitism" 
is the most evil sort of nonsense. 

Hitler got his job through the New York Times 

An authoritative writer has revealed that Adolf Hitler 
was a Bavarian correspondent for the New York Times 

during the middle 1920s. There is no disputing the New 
York Times headlines on the Hitler coup d'etat at the 
time. After the visit to New York City by Hitler patron 
Hjalmar Schacht, the Times was among the most influ­
ential newspapers which attempted to play down Hitler's 
anti-Semitism, and which generally supported the Hitler 
regime as a necessary expedient. 

To the point is the Times's rage against the nonpar­
tisan National Anti-Drug Coalition. This should not be 
surprising. Not only is the Times allied politically to 
the forces pushing marijuana decriminalization and 
related evils, but the Times is closely allied to the 
financial interests which control the more than $200 
billion international drug traffic. The leading promoters 
of nonenforcement against the drug traffic outside the 
Carter administration itself are Senators Jacob Javits 
and Edward Kennedy. On this point, the motive for the 
Times's lying charge of "anti-Semitism" is all too ob­
vious. 

The right-wing label 
The gist of the Times's argument for the "cult" gimmick 
is the argument that the Labor Party has undergone a 
top-down transformation into a "right-wing" "anti­
Semitic" organization. The charge of "anti-Semitism" 
we have identified as a straight lie. The charge of 
"right-wing" outlooks is silly. Although the Labor Party 
has developed a new configuration of tactical alliances 
since January 1974, it is nonsense to argue that the 
party's outlook or method have changed over the period 
of its existence. Developed to greater richness, yes; 
changed in any essential feature, no. 

Although the National Caucus of Labor Commit­
tees and Labor Party are distinct, separate organiza­
tions, it is true that the Caucus's outlook has successfully 
prevailed in the Labor Party. Therefore, it is useful to 
examine the Caucus's record over the past decade to 
present a conclusive case on the matter immediately at 
hand. 

From the inception, the National Caucus of Labor 
Committees was reflective of LaRouche's deeply-en-

grained commitment to a method and outlook most 
exactly labeled "Neoplatonic." This was coupled with 
LaRouche's authority as a leading economic thinker, 
and colored by LaRouche's expert correction of the 
fundamental errors in Karl Marx's Capital. Further­
more, from the beginning to the present, the Caucus 
has been committed to high rates of real economic 
growth as national and global policies, and to the 
promotion of scientific progress and capital-intensive 
modes of investment as the indispensable means for 
achieving such growth. 

The tactical posture of the Caucus has always been 
determined by discovery of the combination of forces 
in society which agrees or tends to agree with the 
Caucus's insistence on high-technology economic­
growth policies. In the United States, this configuration 
includes black leaders, some progrowth trade-union 
figures, some high-technology-oriented farmers, some 
businessmen, scientists, and so forth. Internationally, 
this includes Christian Democrats and Gaullists, to­
gether with forces typified by President Lopez Portillo 
of Mexico. 

Otherwise, the right-to-Ieft gradation of political 
philosophy has always been nonsensical. As France's 
President Giscard d'Estaing rightly emphasized in an 
address at Bordeaux, the tradition of fitting present­
day politics to 1790s seating arrangements in the French 
revolutionary parliament has always been folly. Unfor­
tunately, although right-versus-Ieft schemas were never 
better than theatrical fantasies, too many credulous 
people have not only accepted such fantasies, but have 
often acted out those delusions. The only fundamental 
fighting issue over thousands of years to the present 
day-the only issue really worth fighting-is between 
the forces .of reason, the city-builders, and the oppo­
nents of technological progress, the "feudalist" Mal­
thusian-like forces, like to day's "antinuclear reaction­
aries. " 

In this time of crisis, those forces which stand for 
reason, for technological progress, tend to come to­
gether in common cause against the scourge of "anti­
technology" small-is-beautiful barbarism. In coming 
together the allied forces begin to drop off those "right­
wing" and other false labels they carried as ideological 
baggage in the past. So, to the extent that support for 
high-technology, capital-intensive economic growth is 
viewed by the Times and sundry lunatics as "right­
wing" postures today, the label "right wing" sticks in 
the eyes of the Times and the Fonda-followers generally 
whenever the Labor Party comes under discussion. 

The Labor Party is opposed to the effort to trans­
form the United States into a drug-ridden, clockwork­
orange-like gambling den, into a new Sodom and 
Gomorrah. For that reason, those libertarians who 
prefer such exotics as marijuana and pederasty in our 
public schools denounce the Labor Party as "right­
wing." 

October 16-22, 1979 EXECUTIVE INTelLIGENCE REVIEW Press 53 


