Click here for Full Issue of EIR Volume 11, Number 43, November 6, 1984

LaRouche puts NBC on trial for libel

Don Baier reports _from Alexandria, Va. on the opening of this historic

case against ‘Watergate journalism.’

The trial of NBC and the Anti-Defamation League of B’nai
B’rith began in U.S. District Court in Alexandria, Virginia
on Oct. 22 with a reassertion by NBC attorney Thomas Ka-
valer that the media has the right to say whatever it wants
against public figures.

Kavaler’s opening statement—which repeated in detail
every scurrilous allegation made by NBC in its Jan. 30 and
March 4 libels against LaRouche—bore out the opening re-
marks of LaRouche’s attorney Michael Dennis that NBC and
the ADL were operating with conscious malice against
LaRouche when they undertook to produce their programs.

Dennis told the six-person jury that evidence of the con-
spiracy between NBC and the ADL to defame LaRouche
rested on three libelous statements in particular which were
made with reckless disregard of the truth: 1) the charge that
LaRouche threatened to kill President Carter and some of his
associates: 2) the charge that LaRouche was a ‘“small-time
Hitler”; and 3) the charge that LaRouche was in violation of
tax law. Although LaRouche by no means accepted the rest
of the broadcast as true, libel law for public figures makes it
difficult to legally challenge other outrages of the NBC shows,
Dennis added.

Kavaler’s response, backed up by subsequent testimony
from producer and prime-defendant Pat Lynch, was that NBC
was justified in making its wild claims by the word of “con-
fidential sources,” whose names and persons will not be
presented before the court, or the jury. Lynch accurately
described the method of “confidential sources” to questioning
attorney Michael Dennis as “Watergate journalism”—i.e.,
Jjournalism it is impossible to refute.

Ruling for NBC

LaRouche attorneys had presented a pretrial motion to
eliminate NBC'’s reliance on ‘“confidential sources,” which
Lynch had already cited in her argument about the so-called
assassination plot. It was not until the end of court on Oct.
22 that Judge James Cacheris ruled on the motion. Cacheris
ruled that the NBC defendants would be allowed to cite their
reliance on “confidential sources” for information used in the
broadcast, whether the sources appeared on the broadcast or
not, without being forced to name or produce the sources.

This ruling, in effect, allows NBC to make any wild

56 National

charge it wants, as long as it claims that a couple of other
“ghost” witnesses had privately vouched for the accuracy of
the charge. There would be nothing to prevent such “confi-
dential sources” from being NBC employees, or characters
obviously biased or unsavory.

Under this ruling, the plaintiffs are denied the due process
right of cross-examining the sources of NBC to expose their
fraudulent character. Yet the jury will be instructed to con-
sider the statements of those ghostly “confidential sources”
to the NBC defendants as if they were flesh and blood.

In her testimony on Oct. 24, producer Lynch described
in some detail her procedure with “confidential sources.” Her
prime example was that of “Watergate journalism,” the so-
called “Deep Throat.” Asked how she would verify the report
of such a source, Lynch remarked that she would ask the

~source if he or she could refer her to others who could verify

the story. If she could find two others to agree with the same
story, even on the condition of anonymity, she would consid-
er it “verified.” Lynch repeatedly said that the charges NBC
had chosen to broadcast against LaRouche were those she
felt “comfortable with,” apparently considering this as a higher
order test than that of truth. Thus, if the source who claimed
that LaRouche was plotting assassination against Carter could
refer her to two other enemies of LaRouche who would testify
to that fact, Lynch would go with the story.

This argument is NBC’s only hope to counter the testi-
mony of three members of the European Labor Party, given
Oct. 23, who were present at the time of the alleged “assas-
sination threat” presented on the “First Camera” show, and
thoroughly refuted the testimony of NBC’s sole named source
for the charge, one Larry Cooper.

Inside the courtroom, NBC attorney Kavaler otherwise
attempted to defend his clients by playing and replaying
excerpted defamatory segments of the “First Camera” and
“NBC Nightly News” broadcasts, together with other video-
tapes made for, but not used on, the broadcasts, and by
reading 10 years worth of published libels and smears of
LaRouche into the court record. Clearly, the NBC attorney
hopes to belabor and intimidate the jurors by the authority of
the “respectable press” and mere repetition of NBC’s char-
acterizations of LaRouche and his associates as “violence-

prone,” “cultists,” and “bizarre.”

EIR November 6, 1984

© 1984 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1984/eirv11n43-19841106/index.html

Also extremely unusual has been the role of the Washing-
ton Post in the trial proceedings. The Post reporter published
prominent articles in the “Metro” section of the paper on both
Oct. 23 and 24, articles in which they headlined supposed
threats against witnesses and NBC principals in the trial.

According to the paper, the alleged threats are currently
the subject of an FBI investigation.

Most sensational was the headline Oct. 24, which read
“Death Threat Against TV Producer Reported,” with the
subhead “FBI Probes Call Allegedly Made at Trial of La-
Rouche Libel Suit Against NBC.”

Given that one of the major allegations of NBC in its
defense is that LaRouche and his associates carry out attacks
on journalists, the coverage by the Washington Post had all
the earmarks of a deliberate attempt to tamper with the jury.
The Washington Post article also noted that the alleged threat
was reported by Pat Lynch “in an interview with FBI inves-
tigators and NBC attorneys last night.” How is it that a Wash-
ington Postreporter was privy to such a private conversation?

Two days later, on Oct. 26, the Post published an article
headlined: “Juror in LaRouche Suit Cites Fear, is Dis-
missed.” The Post asserted that “one of the jurors was ex-
cused because she feared for her personal safety” after Judge
Cacheris “called each of the jurors up individually during a
bench conference and asked: ‘Do you have any fear for your
personal safety?’

“The questioning apparently was prompted by a note sent
to the judge from the jury room, asking whether an artist who
was sketching the courtroom worked for LaRouche. La-
Rouche charges in the suit that two NBC broadcasts charac-
terized him and his followers unjustly as ‘anti-Semitic’ and
‘violence-prone.’

“The excused woman has been watching videotapes and
testimony offered as evidence in the suit against the network
since Monday. She walked directly to the clerk’s office and
requested that a federal marshal escort her home.

“After yesterday’s jury incident, attorneys for LaRouche
could be heard arguing at the bench for a mistrial on the
grounds that the question about personal safety had preju-
diced the jury. But Cacheris ordered the court to
proceed. . . .”

Suppressed tape aired

In a clear demonstration of the charge that NBC “reck-
lessly disregarded” evidence on LaRouche’s character,
LaRouche’s attorneys presented a television tape of an inter-
view between Roy Innis, national chairman of the Congress
of Racial Equality for the past 13 years, and Pat Lynch. Mr.
Innis also took the stand for the plaintiff.

Innis testified in court, “I conducted my own independent
investigation” of allegations that LaRouche is an anti-Semite,
aracist, and the leader of a cult, charges which NBC repeated
again and again on its broadcasts. Innis said he had found
“no evidence, nothing to substantiate those charges.”

In the videotaped interview, Innis said that LaRouche

EIR November 6, 1984

consistently put forward “innovative ideas,” ideas which might
be “seriously criticized” by the media, but that “two years or
five years later, those ideas often resurfaced, without Mr.
LaRouche’s name attached to them.” Innis discussed La-
Rouche’s proposal for beam-weapons defense (aspects of
which were later adopted by the Reagan administration), as
well as LaRouche’s ideas on combating cults and the drug
trade. “Compared to the pablum of the other candidates” for
President, Mr. Innis said, he found LaRouche’s ideas “a
breath of fresh air,” and thought they clearly deserved a
hearing “in the marketplace of ideas.”

Although NBC’s Lynch claimed in later testimony that
she had interviewed 108 sources about LaRouche, and found
no more than a handful with similarly favorable views, NBC
chose not to air any portion of Innis’ remarks. Nor did NBC
report on its broadcasts statements by officials of the Reagan
administration, prominent Republicans, and others that con-
flicted sharply with its characterizations of “bizarre, vio-
lence-prcne cult.”

Evidence of malice

Testimony by producer Lynch on Oct. 23 and 24 showed
again and again that she was proceeding with malice and
reckless disregard for the truth, the standard which LaRouche
and his attorneys must show to win a judgment.

Inrebuttal of Lynch’s assertion that LaRouche was totally
uncooperative with her, attorney Michael Dennis produced a
memo from her own staff indicating that they were given
published material on LaRouche’s views in a visit to his
offices, and had found the staff cooperative. Mentioned in
the memo were some of the same LaRouche programs re-
ferred to by Innis during his testimony, including proposals
for beam-weapons defense, major Third World development
projects, and reform of the international financial system.

Ms. Lynch also testified that she only “looked over” the
mass of written materials on Mr. LaRouche’s programs and
proposals which she and her staff had been given.

Dennis also introduced into evidence a December 1984
letter written by LaRouche attorney Odin Anderson to Ms.
Lynch in response to her request for an interview. Anderson’s
letter detailed LaRouche’s unhappy experience with NBC’s
Mark Nykanen, who had butchered an interview with La-
Rouche in June 1982 in order to produce a show defamatory
to LaRouche, and relied instead on “information” from
LaRouche’s political opponents such as ADL Fact Finding
Division Director Irwin Suall and drug lobby reporter Chip
Berlet.

Although Anderson notified Lynch in the letter that
LaRouche would agree to be interviewed by NBC, provided
certain safeguards could be negotiated to ensure that La-
Rouche had a fair opportunity to refute his accusers and
retained a measure of control about how his remarks were to
be used, Lynch did not even wait for the Anderson letter to
be read to the jury before characterizing it as “a list of irra-
tional demands” from LaRouche.

National 57



Documentation

Attorney says why
LaRouche sued NBC

Attorney for the plaintiff Michael Dennis made this opening
statement on Oct. 22 in the $150 million libel trial in which
economist and presidential candidate Lyndon LaRouche is
suing NBC and others.

This is a suit for defamation and libel per se. The plaintiff is
Lyndon H. LaRouche, Jr. . . .

Defendants are: National Broadcasting Co., Inc. Pat
Lynch—Employed by NBC as a television producer. Mark
Nykanen—Employed by NBC as a television reporter. Brian
Ross—Employed by NBC as a television reporter. The Anti-
Defamation League of B’nai B’rith. Irwin Suall—An em-
ployee of ADL.

Plantiff claims that prior to Jan. 30, 1984, defendants

conspired among themselves and with others to formulate

and prepare television broadcasts:

1) To defame plaintiff. 2) To harass and intimidate prom-
inent persons and government officials who have associated
with plaintiff. 3) To create a climate for the instigation of
“bad faith” law enforcement investigations directed at plain-
tiff in order to defame and destroy plaintiff’s personal and
professional reputation as an economist and consultant; to
nullify any influence by plaintiff on governmental affairs of
the U.S. and other countries and to destroy plaintiff’s pros-
pects and efforts to become a viable presidential candidate.

Plaintiff’s evidence will prove that each and every defen-
dant was aware and intended to effect the wrongful goals of
the conspiracy.

Acts in furtherance of conspiracy

1. On Jan. 29, 1984: NBC broadcast a teaser segment in
a number of states including Virginia which promoted a
broadcast to be made the following Monday night concerning
plaintiff. The teaser contained the following defamatory
statement: “Presidential candidate Lyndon LaRouche and his
campaignof hate.” OnJan. 30, 1984, NBC broadcast another
teaser: “The frightening world of Lyndon LaRouche.”

On the same night, Jan. 30, 1984, NBC Nightly News
broadcast, among other defamatory statements: 1. “La-
Rouche . . . head of a political cult.” 2. That LaRouche says
that a “Jewish conspiracy is responsible for drug smuggling
and even the Holocaust” and “that Jews in some way or other

58 National

were responsible for the Holocaust by cooperation with the
Nazis.”

Thereafter, on March 2, 1984: NBC broadcast a “teaser”
promoting a broadcast to be made on Sunday night, March
4, 7-8 p.m. which said: “He’s been called a ‘small-time
Hitler.” He draws support from the KKK and anti-Semitic
groups. He has his own cult following.”

Then on March 4, 1984, NBC broadcast a program enti-
tled “First Camera”—a weekly commentary program, in a
number of states including Virginia, a substantial segment of
which concerned plaintiff and his supporters. The broadcast
said, among other things:

That LaRouche is “a small-time Hitler” and “LaRouche
says he will create a new race of ‘golden souls’ which is
Adolf Hitler’s program, pure and simple; only transplanted
to the 1980°s and to the United States rather than to Germany.”

That “LaRouche and his followers have cultivated ex-
treme right-wing groups such as the Ku Klux Klan and the
Posse Comitatus, a militant anti-Semitic organization.”

That “LaRouche and his followers have made statements
that indicate he thinks that Jews are responsible for every evil
that besets the world.”

That “Lyndon LaRouche’s control over his ‘member-
ship’ is such that he could incite people to violence”; that
“these people are not the most pyschologically stable in the
world and they could be directed to do something at La-
Rouche’s bidding including killing someone.”

To round out and drive home their vicious defamation of
the plaintiff, defendant’s program broadcast the following
bizarre accusation:

That, in August 1977, LaRouche told his top staff that he
wanted to “assassinate Zbigniew Brzezinski, Secretary Gen-
eral of NATO Joseph Luns, Paul Warnke of the Arms Control
and Disarmament Agency, President Carter, and David
Rockefeller and the method was to be the installation of small
radio-controlled time bombs that could be detonated over the
telephone lines from foreign countries 12,000 miles away.”

Not content with defaming plaintiff as a cultist, a Hitler,
who advocates mass murder, who could order his supporters
to kill, who plotted the assassination of a President and other
governmental officials, the broadcast even instigated the IRS
to harass plaintiff by stating, “Any serious investigation by
the Internal Revenue Service would lead to criminal indict-
ments and the closing down of the LaRouche organizations.”

I ask you to consider not only defamatory content of the
broadcast, but the overall purpose, each twist, word, and
inflection delivered at the most damaging time during the
presidential primary season.

Plaintiff will prove that not only are these statements
completely false, but that defendants made them with the
malicious intent to injure, damage, and destroy plaintiff’s
private, public, and professional reputation and his reputa-
tion as a political candidate, and at the close of the entire case
we shall ask you to award just compensation therefore.

EIR November 6, 1984



