gk International

Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 13, March 28, 1986

The Soviet KGB tracks to
the Palme assassination

by Vivian Freyre Zoakos and Rachel Douglas

The Soviet tracks to the Feb. 28 murder of Swedish Prime
Minister Olof Palme are now, three weeks after the event,
indisputable, and furthermore constitute a classic study of
Soviet disinformation techniques.

The U.S.S.R. was naturally among the prime suspects of
the assassination, once its highly professional character had
been established by Swedish authorities. But it was Mos-
cow’s mobilization of its enormous international press and
media capabilities for the purpose of pinning the guilt on
“right-wing” CIA circles, as well as the manner in which this
was rapidly narrowed down to target the European Labor
Party (EAP), which uniquely identified the Soviet paw print.

One need only review the sequence to see how the oper-
ation worked.

Beginning the morning after the assassination, the Mos-
cow machine went into high gear. Georgii Arbatov of the
Soviet party Central Committee, the U.S.-Canada Institute

and the Palme Commission back channel, began the cam- .

paign with a speech to the then-ongoing Soviet Communist
Party Congress. Arbatov claimed that, whoever the specific
individual who pulled the trigger might prove to be, the
authors of the crime were indubitably “right-wing” circles in
the West, characterized as tied to the American CIA. Contin-
ued Soviet fingering of “the right-wing,” “the CIA,” “reac-
tionary dark forces” and the like was then duly echoed by
Soviet assets in the Swedish press, as the accompanying
roundup shows.

Then on March 13, the Swedish police picked up one
Victor Gunnarsson as a suspect. A one-time member of the
Hare Krishnas and a known kook, the pathetic Gunnarsson
could hardly be considered a serious prime suspect in what
was established to have been a highly professional murder.
Predictably, Swedish police chief Hans Holmer was forced
to announce, only six days later, that Gunnarsson was to be
released. Holmer reported that the chain of evidence which

22 International

police had used to establish Gunnarsson’s guilt had col-
lapsed. . :

In those intervening six days, however, the enormous
Soviet press disinformation capability went into high gear.
The aim was to use Gunnarsson to attempt incriminating
Moscow’s actual target and number one public enemy—
U.S. presidential candidate Lyndon H. LaRouche—by con-
cocting spurious evidence linking Gunnarsson to LaRouche’s
political associates in the European Labor Party.

The Boris Pankin network

The operation was directed out of the office of the Soviet
Ambassador to Stockholm, Boris Pankin, a man who is no
mere ambassador. This is the same Pankin who is credited
with engineering the 1981 election victory of Greek Premier
Andreas Papandreou, through the medium of a press empire
set up by Pankin and centered in the newspaper To Ethnos.

Pankin established his media empire, in Greece, Sweden
and elsewhere, in his capacity as chief of the KGB’s Disin-
formation Department (Department A). He holds the rank of
Major General in the KGB. To indicate the intimate relation-

- ship between Soviet assassinations and subsequent disinfor-

mation, Pankin’s Department A is housed jointly with the
KGB’s Department V (the infamous “wet affairs” or assas-
sinations department), and Directorate S (responsible for re-
cruiting and training agents to infilirate Western organiza-
tions, including political patties, police and intelligence ser-
vices, and journalism). Overall coordination for the three
branches is conducted by the KGB’s Special Directorate No.
1, which evaluates all information gathered, evaluates poten-
tial targets for liquidation, and then coordinates their execu-

“tion and subsequent coverups.

Most likely collaborating with Pankin in the present dis-
information campaign was his close friend and associate Ser-
gei Losev, general director of the Soviet press agéncy TASS.

EIR March 28, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission striétly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n13-19860328/index.html

Losev is not only, by virtue of his position, necessarily a
ranking figure in Soviet intelligence, but is one of the top
Soviet experts on political assassinations and is, according to
the testimony of his own lieutenants, a frequent visitor to
Sweden. He is also a well-known “LaRouche watcher.” It
was Losev’s employee at TASS, and co-author of many books
and articles, Vitalii Petrusenko, who in 1975 “fingered” the
Swedish EAP as being “a North American anti-communist
organization which in Sweden and other countries is sus-
pected of having committed various acts of espionage and
sabotage” on behalf of “the CIA.”

According to his book, Petrusenko’s “information” came
from—i.e., was laundered through—such Soviet assets as
Per Fagerstroem, Olof Palme’s press secretary from 1973 to
1976, and the “respectable” Swedish newspaper Aftonpladet.
This is the same Aftonbladet which this month ran over a
dozen pages “proving” the Gunnarsson connection to the
EAP. ,

The surfacing of that presumed connection did not come
from Swedish authorities.- Once again, it was Pankin’s De-
partment A at work. It was a Swedish journalist writing for
the Svenska Dagbladet, frequent publisher of anti-EAP slan-
ders originating from Moscow, who was mysteriously di-
rected to look up the names of 1,800 signators of EAP elec-

toral lists from 1985 to find there the name of Victor Gun-

narsson.

Never mind that the EAP at that time had rejected the
unstable Gunnarsson’s request to enter the party. Department
A mobilized its assets worldwide to orchestrate the classic
disinformation campaign. Well-established Soviet assets,
such as the terrorist Institute for Policy Studies in Washing-
ton, were among those offering the advice that members of
the EAP “make the perfect political assassins.”

In Sweden, the unethical behavior of the press came in
for attack from police chief Holmer. In a prepared statement
issued March 19, Holmer criticized the Swedish press and
media for its highly unethical and illegal behavior in “starting
a witchhunt” by publishing the name and photograph of the
arrested Gunnarsson, thus destroying, he said, the credibility
of Gunnarsson’s possible identification as a suspect in the
case.

According to The Times of London, Holmer was partic-
ularly targeting the Malmoe Socialist newspaper Arbetet,
which not only first published Gunnersson’s photo, but sub-
sequently dug up a photograph of an EAP 1976 political rally
and “identified” Gunnarsson as among those participating.
Arbetet reporter Hakam Hermansson, who was among those
responsible for publishing the photograph, admitted after
Gunnarsson’s release that not only was the photo fraudulent,
but that his newspaper expects *to be sued for a lot of money”
for its activities.

The aftermath to the Palme assassination is thus a text-
book case of heavy-handed Soviet disinformation. It is pre-
cisely that disinformation which gives the murder of Palme a
distinctly Soviet signature.

EIR March 28, 1986

Documentation

Moscow’s propaganda
swept the news media

February 28: Swedish Prime Minister Olof Palme is assas-
sinated.

March 1: Georgii Arbatov, co-founder of the Palme Com-
mission, Soviet Central Committee member, and head of the
U.S.A. and Canada Institute, says at the Soviet Party Con-
gress: “I do not know who killed Palme, but I know all too
well who hated him. . . . I was with him at conferences in
many comers of the globe, from Hiroshima to Mexico City,
from Stockholm to New Delhi, and I saw demonstrations
against him by fascist thugs, inflammatory articles, and prov-
ocations. Reaction loathed Palme. This is understandable,
for Palme was an honest and bold man, although not of one
mind with us, not a supporter of Communist ideas. . . . The
last time I met him was in New Delhi. He delivered a lecture
there on the first anniversary of the vile murder of Indira
Gandhi. . . . Little more than a month later, he fell victim to
avile murder of exactly the same kind. . . .”

March 1: The Soviet news agency TASS says the motive for
the murder and the culprit are still ynknown, but it is “no
secret” that Palme was inseparably linked with peace and
disarmament, and East-West cooperation campaigns. It claims
an all-out campaign is being conducted against pacifists in
the United States and Western Europé¢.

March 2: Soviet Communist Party paper Pravda claims
“right-wing circles” are behind the askassination,

March 2: Soviet government paper /zvestia claims “Western
circles” were behind the assassination.

March 3: Georgii Arbatov tells Sovi¢t news agency Novosti
that the murderers come from “right-wing circles who are
working against peace.” A similar assessment in Novosti is
given by prominent Soviet writer Chinghiz Aitmatov, a
member of the kooky Esalen circles linked to Carl Sagan.

March 3: Extrabladet, Denmark’s most widely circulated
tabloid, runs a story by Paul Gazan claiming “police suspect
the EAP [European Labor Party] as one possible extreme
right-wing group” behind the Palme murder.

March 3: tageszeitung, the West German pro-terrorist news-
paper linked to the Red Army Faction and the Green Party,

Intemationai 23



runs a story citing Expressen (whose article was to appear
one day later) claiming the EAP is being investigated as a
possible suspect in the Palme murder.

March 4: Expressen, Sweden’s largest liberal daily, claims
that the EAP is among the suspects for the Palme murder,
saying the party “is known for its hate propaganda against
Olof Palme.” The same issue carries an article authored by
Soviet Central Committee member Arbatov, entitled “Palme
Hated by Many.” “I don’t know who murdered Olof Palme,”
Arbatov writes, “but I know very well who hated him. He
was hated, bestially hated, by those who cannot accept, by
those who hate what he spent his life for—peace and disar-
mament, dismantling of colonialism and its implications,
safeguarding security in Europe and in the whole world,
military, economic, and political security. . . . As amember
of the Palme Commission . . . I have seen demonstrations
by neo-ascists, seen hooligans curse him and threaten him,
_read slander articles. . . .” '

March 4: Harry Schein, a Palme intimate, writes in the
Swedish Dagens Nyheter an op-ed: claiming that “all those
who hated Olof Palme are guilty of his murder.”

March 5: Radio Moscow reports that the Palme murder “is
an attempt by right-wing elements who want to deliver a blow
to peace and disarmament movements.”

March 10: The Soviet Literaturnaya Gazeta, mouthpiece of
KGB disinformation, publishes an article by Vladimir Lom-
eiko claiming that “many things” Palme stood for are close
to “the new approach of the leadership of our party on ques-
tions of today’s global problems,” including “organizing for
a nuclear-free civilization,” etc. “For that reason, he was a
target of the ideological adherents of violence. That is why
they hated him. That is why the Ton-Ton Macoutes of the
world’s Dark Forces killed him. At this moment we do not
know the names of his assassins, but we know the handwrit-
ing of political assassination.”

March 13: Swedish police arrest Victor Gunnarsson as a
suspect in the Palme assassination.

March 14: A correspondent for the Soviet press agency
TASS in Stockholm tells a caller that the EAP is “the same
group” as the neo-Nazi “European National Socialist Party,”
which had recently claimed the Palme murder in a public
letter. The TASS spokesman reports his source as she Swed-
ish news agency TT; TT denies it has ever issued such mis-
information.

March 14: The second-largest Danish newspaper, BT, the
noon tabloid of the Berlingske Tidende, reports that Gun-

narsson is connected to the EAP. BT alleges Gunnarsson has

24 International

authored articles for EAP pulf)lications on a free lance basis, )
citing the Swedish security police, SAEPO, as the source of
the information. ‘

In a call to the SAEPO that day, Swedish EAP leader
Michael Ericson is told categorically that no such accusations
had originated with SAEPO, which has no information link-
ing Gunnarsson to the EAP. .

March 15: BT prints a stateinent from an EAP spokesman
denying any links between Gunnarsson and the EAP. The
spokesman is quoted saying, “It is a lie which must have
come from Soviet or Soviet-related circles.”

March 18-19: Newspapers and wire services all over the
world put out the report that suspect Gunnarsson is a member
of the EAP. Many link the party to Lyndon LaRouche; some
quote the statement of EAP leader Michael Ericson, that the
EAP broke off all ties with Gunnarsson when he was per-
ceived to be an unbalanced individual, and that “there have
been clear attempts by Moscow to lay the murder at our
door.”

March 19: Radio Moscow broadcasts in English to Europe:
“Murder suspect Gunnarsson is a member of the fascist Eu-
ropean Workers’ Party with headquarters in the Federal Re-
public of Germany.” Just one hour prior to the release of
Gunnarsson, Radio Moscow madifies its line, omitting men-
tion of the EAP and the epithet “fascist”: “Speaking in a press
interview, a spokesman for the police gave it to understand,
that the man is involved with an extreme right-wing organi-
zation. The man is said to have hated Palme. One of the
motives of his hatred was Sweden’s good relations with the
Soviet Union.” :

‘March 19: Swedish police release Gunnarsson, saying that
akey part of the prosecution’s evidence had collapsed. Police
Chief Hans Holmer told a press conference that the decision
was made after a confrontation with a key witness “didn’t’
give us what we expected.” Holmer criticized the Swedish
press for breaking Sweden’s law against publishing the name
and photograph of a suspect, and for launching a witchhunt.

March 19: Swedish journaljsts at the center of the KGB’s
disinformation campaign against the EAP are furious at Gun-
narsson’s release from custody, and fearful of lawsuits, par-
ticularly since they violated Swedish law by publishing the

-suspect’s photograph.

March 19: Illinois Democratic primary victory for La-
Rouche-associated candidates Mark Fairchild and Janice Hart.
WBBM radio, a CBS affiliate in Chicago, during coverage
of the election results, adds; “In other related news, a man
associated with the LaRouche organization has been identi-
fied as a suspect in the assassination of Palme.”

EIR _March 28, 1986



