The Rothschild factor
and the role of SIPRI

by Mark Burdman

Observers in Europe had a sense of déja vu, when a reporter
for Britain’s Independent Television was assaulted, his cam-
era smashed, by bodyguards accompanying Emma Roth-
schild, daughter of Lord Victor Rothschild, as she was leav-
ing her home in Stockholm over the Dec. 6-7 weekend. Just
a few days earlier, on Nov. 27, outside the offices of N.M.
Rothschilds in London, a reporter for the Daily Mail chain
had been assaulted by goons, when he tried to ask questions
of Lord Rothschild as he was leaving the family’s merchant
bank.

Why such raw nerves among the Rothschild clan these
days?

Lord Rothschild had the political scare of his life, when
suspicions began to be raised—evolving out of the current
British government legal effort in an Australian court, to
suppress publication of a new book by Peter Wright, a former
counterespionage agent for Britain’s foreign intelligence ser-
vice MI-5—that Lord Rothschild, was the “Fifth Man,” a
Soviet spy who had infiltrated British intelligence. On Dec.
4, Prime Minister Margaret Thatcher refused to exonerate
him from such suspicions, in statements made in the House
of Commons. One day later, Mrs. Thatcher made a half-
hearted turnabout, saying there was “no evidence” that Roth-
schild was a Soviet agent, but failing to add the usual homilies
about his service to the nation.

As the cloud of suspicion hung over Lord Rothschild’s
head, a new problem of Soviet connections erupted for him
via his daughter Emma. Beginning on Dec. 4, revelations
began to be published in the press of Scandinavia (although
not, initially, in Sweden), West Germany, and Great Britain,
that Emma had been in a love affair with the late Swedish
Prime Minister Olof Palme, up to the point of Palme’s Feb.
28, 1986 assassination.

The stories revealed that the Swedish police team running
the investigation of the Palme assassination, headed by police
chief Hans Holmér, had refused to even question Emma after
Palme was killed, despite the report that she was regularly
aware of Palme’s movements about town, and that a tap on
her phone would have allowed Palme’s assassins to know his
whereabouts on the night of the assassination.

38 Feature

Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 50, December 19, 1986

Looking at the “Emma angle” would force investigators
to examine the Soviet factor in the Palme assassination. Even
if one could agree that Lord Rothschild is not a Soviet agent,
with 38-year-old daughter Emma, it’s a different story. Her
entire career is hard-wired into Soviet agent-of-influence cir-
cles.

SIPRI and the Trust

Up until 1980, Emma Rothschild was a figure of some
secondary importance among radical-liberal networks. In
1973, she wrote a book which gave her some fame within the
zero-growth-oriented left wing; it was titled Paradise Lost:
The Decline of the Auto-Industrial Age, and was published
by Random House.

But as the Swedish family magazine Aret Runt pointed
out in a 1985 article on the Palme-Emma relationship written
months before the assassination of the prime minister, she
was a relative unknown until 1980, when, with the sponsor-
ship of Palme, her career skyrocketed.

Having been well-traveled in the Cambridge, Massachu-
setts, Chicago, and Oxford, England affiliates of Lord Ber-
trand Russell’s East-West “Pugwash Conference” through-
out her academic career, she was introduced into Palme’s
circle, ca. 1980, and was brought by Palme into a research-
secretarial position on the Independent Commission on Dis-
armament and Security Issues (“Palme Commission”). This
brought her into contact with Soviet officials, notably Com-
mission members Gen. Mikhail Milshtein and Georgii Ar-
batov, head of the Moscow U.S.A.-Canada Institute. The
Palme Commission also incorporates leading Western ap-
peasers, including former U.S.. Secretary of State Cyrus
Vance, British Social Democratic Party leader David Owen,
and West German Social Democratic Party ideologue Egon
Babhr, a friend of Henry Kissinger.

Sometime between 1980 and 1984, Emma was brought
onto the staff of the Stockholm International Peace Research
Institute (SIPRI), and was, in 1984, at the age of 36, made
the representative of Great Britain on SIPRI’s exclusive gov-
eming board.

Here, the Soviet intelligence connections would blos-
som.

SIPRI is an important front for the East-West back-chan-
nel grouping best characterized as “the Trust.” Operating
under the cover of a neutral-academic “peace research” group,
it was set up in 1966, at the initiative of Palme’s predecessor,
Swedish Social Democratic leader Tage Erlander. It soon
became a pet project of the “Trust’s” husband-and-wife team
Alva and Gunnar Myrdal.

Its 28-member Scientific Council has been a prime center
of Trust operations. From 1966-79, Britain’s Lord Mount-
batten was a member of the Council, and it was on the occa-
sion of accepting an award on behalf of SIPRI, in 1979, three
months before his assassination in August, that Mountbatten
made a famous speech on behalf of the European “peace

EIR December 19, 1986

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n50-19861219/index.html

movement.” From 1966-69, Henry Kissinger, formerly an
insider on the Pugwash circuit, served on SIPRI’s Scientific
Council, and went from there to his post as U.S. national
security adviser in 1969. Contacts between SIPRI and Kis-
singer are reportedly close to the present day. As of most
recent available listings, the SIPRI Scientific Council in-
cludes two Soviets, Academician Fokin of the U.S.S.R.
Academy of Sciences and Vitaly Zhurkin, Arbatov’s deputy
director at the U.S.A.-Canada Institute. There are also a
number of Western “Trust” agents, including former Austri-
an Chancellor Bruno Kreisky.

At least twice to EIR’s knowledge, SIPRI has been under
suspicion of being an espionage front. In August 1981, the
office of a British-born SIPRI “peace researcher,” Owen
Wilkes, was sealed by the Swedish security police SAPO,
when he was found to possess sensitive documents on Swed-
ish air defenses and on U.S. army installations, including
nuclear bases, in Europe; earlier that year, Wilkes had been
given a suspended sentence by a Norwegian court, after hav-
ing been convicted of publishing details of U.S. military-
electronic communications equipment on Norwegian soil.
Then, on Sept. 8, 1981, the Swedish liberal daily Dagens
Nyheter published reports of close connections between a
Czech-emigré SIPRI consultant, Theodor Nemec, and the
Soviet military attaché in Stockholm, Stanislav Makarov,
who had been earlier expelled from Denmark and Norway,
on suspicion of spying, and who, according to Dagens Ny-
heter, was rumored to be a military-intelligence (GRU) agent.
The paper reported that, in the spring of 1981, Nemec had
caused the purge from SIPRI of a researcher who had tried to
study Soviet military installations in the Baltic.

Will the cover-up last?

The outlines of the Emma-SIPRI-Soviet connection are
beginning to make their way into the press. The British Sun-
day tabloid The People published an article on Dec. 7, “Why
Spy-Catchers Checked Emma Rothschild: KGB Links
Feared,” reporting, “Swedish security chiefs feared that a
peace organization in which she was a leading figure could
have been infiltrated by Russia.”

Contacted during the week of Dec. 8, a SIPRI spokesman
arrogantly told a caller: “The Swedish police will never let
the Emma Rothschild story out.”

But the clampdown on the Rothschild story is becoming
a central factor in Swedish detectives’ and politicians’ anger
at the way Holmér’s team is conducting the investigation.
And that anger extends outside Sweden. As one British source
told this correspondent Dec. 10: “Our people here are aston-
ished by the lack of progress in the investigation over there.
Our people feel that their opposite numbers in Sweden have
a good idea who was responsible, but political interference
is holding things back. The Swedes are terrified of finding
the evidence of Russian involvement in the killing of Palme,
which everyone knows exists.”

EIR December 19, 1986

A classic Soviet
disinformation job

A few hours after Olof Palme was assassinated, EIR identi-
fied the initial elements of what was soon to develop into one
of the most massive deployments of a Soviet disinformation
campaign ever seen. Our daily monitoring of Soviet state-
ments identified an unusual rashness in the Soviet propagan-
da response to the murder.

Just hours after the assassination, on March 1, Georgii
Arbatov, the chief of the U.S.A.-Canada Institute, a Central
Committee member, and co-founder of the Palme Commis-
sion on disarmament issues, proclaimed: “I do not know who
killed Palme, but I know all too well who hated him. . . . I
saw demonstrations against him by fascist hooligans, inflam-
matory articles, and provocations. Reaction loathed Palme.”

In the weeks that followed, Arbatov’s formulation was
picked up by Soviet-linked media and political conduits in-
ternationally, becoming, by March 18, a world-wide barrage
of slanders and lies aimed at blaming the assassination on the
Swedish European Labor Party (ELP) and Lyndon La-
Rouche.

As the Stockholm police investigation unfolded, and the
surge of press coverage in the Swedish and international
media began to take shape, EIR analyzed the activities of
known Soviet disinformation specialists. These were coor-
dinated with Western networks previously identified as work-
ing for, or manipulated by, the KGB. The names of two high-
level Soviet officials surfaced increasingly: Ambassador to
Sweden Boris Pankin and Sergei Losev, director general of
the Soviet news agency TASS.

KGB dirty tricks: Pankin’s network

According to Soviet intelligence defectors, the KGB’s
Department D (Disinformation) was restructured in January
1959 by then KGB chief Aleksandr Shelepin, to coordinate
with the Central Committee of the Communist Party, the
Committee of Information of GRU military intelligence, and
the KGB’s departments responsible for intelligence and
counterintelligence.

In 1968, one year after taking over control of the KGB,
Yuri Andropov revamped Department D, renaming it De-
partment A, and soon thereafter upgraded its status within
the KGB organizational structure. Along with a newly recon-
stituted Department V (responsible for assassinations, sabo-
tage, and dirty tricks), it was placed directly under the KGB’s
First Chief Directorate.

Feature 39



