A worldwide media
‘big lie’ campaign

The following are highlights of the Soviet-orchestrated dis-
information campaign against the European Labor Party
(ELP) and Lyndon LaRouche, which began immediately after
the Feb. 28, 1986 assassination of Olof Palme.

March 1: Soviet Central Committee member Georgii
Arbatov attributes the assassination to “fascist hooligans
. . reaction.”
March 2: The Soviet newspaper Pravda blames “right-
wing circles.”
March 3: The Danish paper Ekstra Bladet claims that
“sources in the police leadership reveal they are looking

intensely at right-wing extremist groups, such as the Swedish -

neo-nazis and the so-called ‘European Labor Party,” which
also has a branch in Denmark.’” Tageszeitung, the West
Berlin pro-terrorist paper, runs the same line.

March 6: Literaturnaya Gazeta, the Soviet KGB’s “cul-
tural” journal, runs an article by foreign ministry spokesman
Vladimir Lomeiko, asserting that Palme’s support for “a
nuclear-free civilization,” disarmament, etc., made him “a
target of the ideological adherents of violence. . . . At this
moment we do not know the names of his assassins, but we
know the handwriting of political assassination.”

March 14: The Danish paper Berlingske Tidende reports
that a man was detained on March 12 by Swedish police,
who “has been a sympathizer of the EUP [sic] and has worked
on a freelance basis for the party, among other things by
authoring articles for party,journals.” In fact, suspect Viktor
Gunnarsson never worked for the ELP, never wrote for ELP
publications, and never attended any ELP event. He signed
up for membership in 1984, and was removed from member-
ship in 1985.

March 16: The Observer of London runs an article by
Christopher Mosey, saying that police are investigating “a
possible link between the killing and an extreme right-wing
political group known as the European Workers Party.” The
paper claims that Gunnarsson “is understood to have been a
supporter of the party and to have held political meetings
with up to 30 people crowded into his one-room flat in a
suburb south of Stockholm.”

March 18: The storm breaks loose: A wave of slanders
appears throughout the Swedish and international press. Af-
tonbladet, newspaper of Sweden’s Social Democratic trade
unions, runs 10 pages on the ELP’s alleged role in the Palme
murder. Half of the front page is a picture of the Social
Democrats’ 1976 election rally, showing an anti-Palme plac-

EIR December 19, 1986

Click here for Full Issue of EIR Volume 13, Number 50, December 19, 1986

ard held by two men, one of whom is alleged to be suspect
Gunnarsson. In reality, the man in the picture is a Social
Democrat attempting to tear down the ELP’s poster (as the
paper admitted in a small correction published six months
later, on Sept. 6). The Aftonbladet story and picture are
picked up widely around the world, including by the Reuter
wire service. NBC-TYV broadcasts a “Nightly News” item by
Brian Ross, alleging a connection of suspect Gunnarsson to
LaRouche, who is identified as the head of a neo-Nazi cult.
The Anti-Defamation League’s Fact-Finding Division head
Irwin Suall is interviewed, saying it is conceivable that a
person affiliated with LaRouche could commit an assassina-
tion.

March 19: Radio Moscow plays back Western media
reports that the suspect was a member of “the fascist Euro-
pean Labor Party.” Krasnaya Zvezda, the daily of the Soviet
armed forces, runs a TASS release citing the Swedish paper
Svenska Dagbladet, that the suspect is linked to the ELP, “a
‘political sect’ with strict discipline, which carries out per-
secutions of its political opponents. Some years ago the party
started a ‘Save Sweden’ campaign. Such a ‘rescue’ would be
carried out by Sweden’s entry into NATO.” A ftonbladet runs
four pages on the ELP, including a two-page spread featuring
pictures of West German neo-Nazi Karl-Heinz Hoffmann,
with paramilitary uniformed troops, dogs, and skull-and-
cross-bones symbols. The headline reads, “The Neo-Nazi
Training Camp—Here Six Swedes Were Trained.” The ar-
ticle claims that Swedish ELP members received weapons
training at Hoffmann’s training ground. The Norwegian daily
Dagbladet runs a large picture of a hooded Ku Klux Klans-
man, claiming that it is Lyndon LaRouche. L’Unita, the
newspaper of the Italian Communist Party, runs the headline,
“Is Palme’s Killer a Hard-Core Neo-Fascist? He Was an ELP
Activist.” The Washington Post runs a story in its first edi-
tion, “Suspect in Palme Case Had LaRouche Party Tie,”
which is pulled from later editions.

March 20: After suspect Gunnarsson’s sudden release
on the afternoon of March 19, for lack of evidence against
him, much of the media campaign grinds to a halt.

March 21: The Soviet television program Vremya airs
an attack on the ELP, regretting that Gunnarsoon was being
released for lack of evidence and insisting on his connection
to the ELP, “an international pro-fascist organization . . . in
favor of Sweden joining NATO and of arming the Swedish
Army with neutron weapons. The party headquarters is in the
United States. Itisheaded by a U.S, millionaire, LaRouche.”

March 23: The Soviet government daily Izvestia laments
the police “blunder” which led to the release of the suspect.

Sept. 9: Radio Moscow reports that the Swedish police
are still looking into “the American reactionary organization,
New Solidarity. Their hatred for him was characteristic of
the organization’s Swedish branch, the Swedish Workers’
Party.”

Feature 41

© 1986 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1986/eirv13n50-19861219/index.html

