
Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 8, February 18, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

British assets pump 
Whitewater scandal 
by Edward Spannaus 

Scarcely a day goes by without some new titilating piece 
of infonnation being published or broadcast concerning the 
Whitewater/Madison affair now plaguing the White House. 
One of the unique aspects of this "scandal" is that, unlike 
Watergate or the so-called Iran-Contra affair, Whitewater 
does not involve abuse of presidential powers, but it is solely 
concerned with events which took place well before Bill 
Clinton became President. But this hasn't stopped either the 
press or Republican scandal-mongers who are out to weaken 
and destroy Clinton, regardless of the consequences for the 
institution of the presidency or for the nation. 

Where is it all coming from? In the weekly "EIR Talks" 
radio interview on Feb. 9, Lyndon LaRouche charged that it 
is particularly the British foreign policy establishment that is 
trying to get President Clinton out of office by the end of 
1994. This is being carried out, he said, "with the help of 
some Republicans who are thinking more about the 1994 
interim election campaigns than they are about the interests 
of the country; they're playing along with this." 

British pawprints 
The current round of scandals commenced with the 

"Troopergate" story published in the American Spectator, a 
small, right-wing journal whose board is riddled with so­
called neo-conservatives. The story was written by David 
Brock, a homosexual whose career has been sponsored by the 
British-spawned Heritage Foundation and the Washington 
Times. Cliff Jackson, the Clinton-hating Arkansas lawyer 
who has been identified as the source for this story, as well 
as for the earlier Gennifer Flowers gossip, has been described 
as an Anglophile, who was in London as a Fulbright Scholar, 
at the same time Clinton was there as a Rhodes Scholar in the 
late 1960s. 

Indeed, Anglophiles seem to abound among those push­
ing the Whitewater story. The editor of the American Specta­
tor, R. Emmett Tyrrell, Jr., has written two columns recently 
of particular interest. One, written from London, was an 
attack on Clinton for granting a visa to Sinn Fein head Gerry 
Adams. The second was entitled "What the British Press Is 
Saying about Bill Clinton," in which Tyrrell reported on a 
Jan. 23 piece in the London Sunday Telegraph, in which 
Washington correspondent Ambrose Evans-Pritchard report-

EIR February 18, 1994 

ed that a fonner Arkansas beauty queea claimed to have been 
threatened with violence after an alleged 1983 affair with Bill 
Clinton. The story, Tyrrell gleefully reported, "has become 
front-page news all over the United Kingdom and in Austra­
lia," while in the United States, only radio talk-show host 
Rush Limbaugh and a Washington Times columnist have 
mentioned it, he complained. "British papers have been re­
porting other acts of violence relating to scandals associated 
with Clinton's name," Tyrrell continu�d. 

Two weeks later, the Sunday Telegraph featured three 
prominent articles aimed at Clinton. Tqe newspaper is owned 
by the Hollinger Corp., a bastion of many of the seamiest 
elements of the British oligarchy and tntelligence establish­
ment; Henry Kissinger is also a board blember. The Sunday 
Telegraph's lead article was headlined I "White House Death 
Riddle Deepens: Mystery Mercedes Was Seen Near Clinton 
Aide's Body." It reported on allegatidns concerning the re­
ported suicide of White House aide Vi�cent Foster last July, 
many of which allegations had already been spread around 
by U.S. papers such as the New York P.ost. 

A second article featured a bann,r headline, "Clinton 
Bank Loan Payoff Revealed," and d�scribed many of the 
specific allegations around Whitewatelt/Madison. A third ar­
ticle by the same author was entitled: "The Frivolous Fraud 
at the White House: The Whole Wodd Is Suffering from 
Clinton's Shallowness," and began \\jith the Gerry Adams 
affair, and concluded ominously by suggesting: "The ordeal 
will not last forever. Indeed the way do¢uments keep popping 
up in Arkansas, Bill Clinton may be forced from office before 
the year is out. " 

The Foster case 
On the U.S. side, the charge has b�n led by three news­

papers: the New York Post, the Washi"gton Times, and the 
Wall Street Journal. It was the New !York Post which re­
opened the Vincent Foster case on Jan.127, raising questions 
about the circumstances of his death. ! 

The Wall Street Journal followed Up with a Freedom of 
Infonnation Act lawsuit in federal court, seeking release of 
White House reports on Foster's death� and charged that the 
Justice Department's failure to respond to their earlier FOIA 
requests could be part of a coverup arot,tnd Foster's death. (It 
was the Wall Street Journal's relentl�ss attacks on Foster 
which Foster complained of in his "sui�ide" note.) 

Meanwhile, the Washington Times; which functions as a 
neo-con house organ, with close ties to certain sections of 
the U.S. intelligence community, con nues to throw almost 
daily front-page tantrums over some wly discovered-or 
manufactured-aspect of the Whitew ter scandal. On Feb. 
9, the Times claimed that the Rose la finn of Little Rock 
(the fonner finn of Foster and Hillary C inton) was shredding 
Whitewater documents--compelling dependent Counsel 
Robert Fiske's office to issue a statelent saying the Times 
allegations will be investigated. 

I 

I 
National 63 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n08-19940218/index.html

