Train feels the heat
for libel of LaRouche

by Jeffrey Steinberg

Months before the scheduled publication date of a slander
against Lyndon LaRouche, Jr., Worth magazine is already
feeling the heat from citizens who are incensed at its role
in Wall Street investment banker John Train’s latest “Get
LaRouche” effort. According to a story in the May 23 New
York Post, Worth’s editors were not at all amused when
picketers showed up outside their Midtown Manhattan of-
fices protesting the planned hatchet job.

When an item appeared the next day on the computer
bulletin board of Worth-on-Line, the personal finance maga-
zine’s interactive computer service, detailing the role of the
magazine in the renewed slander drive against LaRouche,
the publisher summarily deleted it.

If the publishers at Worth are squirming, the Anglophile
John Train is probably feeling even more heat. Back in 1983,
Train was delegated by the George Bush-led Project Democ-
racy apparatus inside the Reagan administration to orches-
trate an illegal domestic “active measures” campaign against
LaRouche. Bush, Henry Kissinger, the Anti-Defamation
League of B’nai B’rith (ADL), and the Andropov regime in
Moscow were all committed to the elimination of LaRouche
from the political landscape, especially after President
Reagan adopted LaRouche’s Strategic Defense Initiative
(SDI) plan on a nationwide TV broadcast on March 23, 1983.

One month after Reagan’s TV address, Train assembled
a group of reporters from NBC, Reader’s Digest, the Wall
Street Journal, and the New Republic for a series of war coun-
cils, also attended by ADL official Mira Lansky Boland, Proj-
ect Democracy spook Roy Godson, FBI informant John Rees,
and the Nicaraguan Contras’ moneybags Richard Mellon
Scaife. The non-stop libels against LaRouche generated by
the Train salon were a vital part of the frameup of LaRouche
and a score of his associates between 1984 and 1989.

But by 1992, exhaustive evidence of the criminal libel
campaign against LaRouche was on file with the U.S. Fourth
Circuit Court of Appeals and the U.S. Department of Justice.
Both bodies are still reviewing LaRouche petitions for action
against Train and his co-conspirators.

New dirty tricks

Now, since LaRouche’s release from prison in January
1994, the Train salon is up and running once again:

® On May 12, the ADL released a report assailing
LaRouche for forging what Mira Lansky Boland described

58 National

Click here for Full Issue of EIR Volume 21, Number 23, June 3, 1994

as a “partnership in bigotry” with Nation of Islam leader
Minister Louis Farrakhan. News stories based on the ADL
diatribe have appeared in Jewish news weeklies in several
cities. What has the ADL particularly upset, is the fact that
EIR’s book The Ugly Truth About the ADL has sold over
175,000 copies, and the League’s ties both to organized
crime and to the FBI are becoming well known, particularly
among black civil rights leadets.

® Editors at Worth magazine have confirmed that a
lengthy story on LaRouche by contributing editor Christo-
pher Byron is being prepared for publication. Byron was
dumped recently by New York magazine, purportedly over
some shoddy reporting on the Pan Am 103 bombing, which
included a swipe at LaRouche for accusing George Bush and
Margaret Thatcher of covering up the origins of the terrorist
attack on the flight over Lockerbie, Scotland in December
1988. Byron’s other literary “accomplishments” have in-
cluded a fawning piece for New York on the private investiga-
tive firm Kroll Associates, longtime allies of the ADL who
made their name during the Bush years by hunting down the
missing loot of Saddam Huss$ein, Ferdinand Marcos, and
Haiti’s “Baby Doc” Duvalier for the State Department.

The claw-marks of John Train are all over these new
smear stories. ADL’s Lansky Boland admitted in sworn testi-
mony that she was a key player in the Train salon scheming;
her husband, a wanna-be investment counsellor, has earned
a reputation for his propitiatory interviews with Train for a
now-defunct financial newsletter.

Train’s ties to Worth are prominently advertised in the
magazine’s ad copy, and Train’s latest excursion into the
literary world, a book called The New Money Masters, fea-
tures a chapter on Peter Lynch, Worth’s senior contributing
editor and the head of Fidelity Magellan Fund, a Boston-
based mutual fund that is part of the Fidelity Investments
Corp., owners of Worth.

Perhaps the biggest drawback that Train faces as he
plunges once again into the “Get LaRouche” fray is the fact
that he is widely known to be British-owned property. His
Train Smith Counsel private’ investment house is a 50%
owned subsidiary of English Aissociation Trust, a Rothschild
family holding. This puts Train squarely in the camp of those
British Tories who are out to' destroy the U.S. presidency
by scandalizing President Bill Clinton. Not only is Train
extremely close—via the Rothschilds—to the Hollinger
Corp., the architects of the “Whitewatergate” and “Troop-
ergate” Clinton-bashing efforts. Train has contributed three
articles in the past two years t0 the American Spectator, the
Tory-linked U.S. neo-conservative monthly that has been
unabashed in its “Get Clinton™ fervor.

Taking on Lyndon LaRoudhe and the Office of the Presi-
dent at the same time may not be the wisest thing to do. But
then again Train, whose hobby is filling up pages in leather-
bound notebooks with unusual and goofy-sounding names,
has never been known for his intellect.

EIR June 3, 1994

© 1994 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1994/eirv21n23-19940603/index.html

