Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 31, August 1, 1997

British media work
overtime vs. Australia

In the wake of Australian Member of Parliament Pauline
Hanson’s call to feed the starving millions of North Korea,
the Sydney Morning Herald, an establishment rag partially
owned by Queen Elizabeth II’s buddy, Kerry Packer, com-
missioned a poll of business leaders in Asia. An included
purpose of the poll was to inflame tensions between Aus-
tralia and its neighbors, by showing that prominent Asians
fear Hanson as “racist.”

On July 11, Hanson called upon her government to
sharply increase food aid to North Korea, following a mo-
bilization by Lyndon LaRouche’s co-thinkers in Australia
for famine relief. The immediate food need “is over 1 mil-
lion tons,” Hanson said. Australia must “take the lead
among the nations of the world community to ensure the
entire food deficit is filled as soon as possible. . . . If we
seriously regard ourselves as a nation of the Asia-Pacific
region, itis incumbent upon us to respond to the humanitar-
ian crisis facing North Korea.” Hanson was the only Aus-
tralian MP with the morality to publicly call for such help.

The poll was of 200 business leaders among the top

500 companies of each of four cities, Kuala Lumpur, Ma-
nila, Bangkok,and Jakarta. “Many branded her a racist and
said she was anti-Asian,” summarized the Sydney Morning
Herald, predicting dire consequences for Australian trade.
The poll also found that Hanson “is by far the most heard-
of Australian politician” in Asia, with name recognition of
some 25%, compared to Australian Prime Minister John
Howard’s 5%. The poll —which did not report her North
Korean call, and was therefore fraudulent— was also car-
ried by Reuters, an arm of British intelligence.

The populist “Hanson phenomenon” was almost en-
tirely created by media barons Packer and Murdoch— the
same ones who blacked out her call to feed North Korea.
Australia’s Anglophile “multi-cultural” establishment has
tried to create a plausibly racist straw man, whom they can
crucify in a wave of McCarthy-style hysteria, in order to
crush any genuine nationalism in the country, as best repre-
sented by LaRouche’s associates in the Citizens Electoral
Council. Sources in Australia’s political establishment
have told EIR, that “word has gone out” that no one should
say anything about Hanson’s North Korea initiative, since
that tends to break up the rigged game in Australia, not to
mention such silence abetting Britain’s strategic design
for chaos on the Korean peninsula, the ultimate target of
which is China.

London puts
the squeeze on Kenya

by Linda de Hoyos

The government of Kenyan President Daniel arap Moi has
now become the premier target of London’s marcherlord
forces. Although former British Minister of Overseas Devel-
opment Baroness Lynda Chalker, had reportedly assured Moi
during her visit to Nairobi last fall that his government would
not come under renewed assault—as it did, for instance, in
1992 —by July, the Moi government was under siege from
the opposition bolstered by the international press.

At issue is whether constitutional reforms, which would
eradicate pre-independence laws that impede free political
organization, will precede Presidential elections which are
due for this year, but not yet scheduled. But behind this stands
a far more powerful force: the British Privy Council and its
militarist machine led by President Yoweri Museveni of
Uganda, Kenya’s neighbor to the east and a source of a major
portion of its food supply.

42 International

As early as April 4, the London Times, speaking for the
British Foreign Office, had declared that Moi would be the
“nextto go” after Zaire’s Mobutu Sese Seko was swept aside.
Mobutu and Moi, the Times intoned, “are among the last
members of a generation who has ruled with the absolute
power of tribal chiefs, harnessing the national coffers to fund
a system of corruption and patronage to ensure loyalty. . . .
Having been seen by Western powers as vital defenders of
capitalism during the Cold War, Africa’s autocrats are now
perceived as men whose time is past.” Then again, on June 5,
the Times’s Sam Kiley, waxing eloquent on the “new breed
of African leadership” represented by Museveni et al., quoted
one Western diplomat’s musings: “Will they try to take on
every bad guy on the continent? . . . How comfortable is Mr.
Daniel arap Moi in Keyna? Is he on their hit list?”

The answer is yes. According to regional sources, the
opposition in Kenya has been heavily penetrated by forces
from Museveni’s Uganda, and Uganda is being put forward
as the model for the “new Kenya,” among students, who have
been organized to play the role of battering ram against the
Moi government. The image of the “Kabila revolution” in
Zaire is also being conjured up. In the second week of July,
opposition parliamentarians vowed to render Kenya “ungov-
ernable,” if Moi did not accede to their demands. “Those who
make peaceful change impossible make violence inevitable,”

EIR August 1, 1997

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n31-19970801/index.html

