Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 25, June 19, 1998

1T IR Feature

New ‘Diana wars’
in Britain put
focus on LaRouche

by Jeffrey Steinberg

On June 4, the London Daily Telegraph, the flagship publication of the British
monarchy and the Club of the Isles’ Hollinger Corp., published a crass slander
against Lyndon LaRouche, headlined “U.S. CultIs Source of Theories.” The article
charged that LaRouche, EIR, and the New Federalist newspaper were all behind a
“Diana conspiracy industry,” and that LaRouche, in league with London-based
billionaire Mohamed Al Fayed, was “accusing the Queen of ordering the assassina-
tion of Diana, Princess of Wales.”

Apart from the fact that the article was pure fiction, there were two significant
things about the story —which accompanied a much longer article that trashed a
British Independent Television (ITV) documentary, entitled “Diana: The Secrets
Behind the Crash,” which had aired the previous night, and which had been fol-
lowed by a live televised debate on the Princess’s death:

First, the Daily Telegraph smear was authored by Ambrose Evans-Pritchard,
an avowed British Secret Intelligence Service (MI6) stringer, who spent from late
1992 through the spring of 1997 in Washington, D.C. orchestrating a similar slander
campaign against President Bill Clinton. Allowing Evans-Pritchard’s by-line to
appear on the “icebox” slander of LaRouche was a blunder of strategic significance,
which underscored the truth behind LaRouche’s charge that all of President Clin-
ton’s enemies, including in the upper echelons of the British oligarchy, are also
enemies of LaRouche.

The blunder also underscored the fact that there is a “battle royal” under way
within the British ruling class, which goes far beyond the issue of the death of
Princess Diana. The battle touches on matters of global geopolitics, and how the
British oligarchy intends to survive the worst, systemic financial breakdown crisis
in modern history.

The “Torygraph” slander also marked a decisive break in the Club of the Isles’
policy of keeping LaRouche’s name out of print in Britain. It has been long-
recognized by the City of London-centered financier oligarchical grouping headed

40 Feature EIR June 19, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n25-19980619/index.html

by the Royal Consort, Prince Philip, that LaRouche and EIR
have been a powerful factor in exposing their dirty machina-
tions worldwide, and have also been an important contribut-
ing factor in an eruption of political warfare against the Wind-
sors, even from among the British elites.

The LaRouche role in the Windsors’ troubles came to the
surface in 1994, when EIR published “The Coming Fall of
the House of Windsor,” a Special Report exposing the role of
Prince Philip and his World Wildlife Fund (WWF, now the
World Wide Fund for Nature), in triggering the worst geno-
cide in modern history in the Great Lakes region of Africa.
Even as EIR’s exposés of the Windsors circulated throughout
the world diplomatic community and among factions of the
British establishment, with rare exceptions, the name
“LaRouche” was banned from the British press.

All that changed, beginning with the June 4 Evans-Pritch-
ard diatribe. The article not only accused LaRouche and EIR
of heading the “conspiracy industry,” and of accusing “the
Queen of being the world’s foremost drug dealer.” But also, it
linked LaRouche to Mohamed Al Fayed, Harrods department
store owner and the father of the late Dodi Fayed, in a cam-
paign, Evans-Pritchard wrote, “aimed at discrediting Tiny
Rowland, Mr. Al Fayed’s longtime business rival, . . .accord-
ing to Francesca Pollard, a former operative for the Fayed
security machine.” As EIR revealed in its 1993 unauthorized
biography of Rowland, Pollard, whose family was robbed of
its fortune by Rowland, was threatened and then paid off by
Rowland, to be a source of trash against Al Fayed. Following

EIR June 19, 1998

Princess Diana enters
the Ritz Hotel in Paris
on Aug. 30, 1997, the
evening before her
murder. Inset: British
scribbler Ambrose
Evans-Pritchard, known
for his role in the “Get
Clinton” campaign, now
accuses Lyndon
LaRouche and EIR of
masterminding a “Diana
conspiracy industry.”

the Aug. 31, 1997 car crash in Paris that claimed the life of
Princess Diana, Dodi Fayed, and their driver, Henri Paul,
Rowland was deployed by the British royal family to lead a
slander and harassment campaign aimed at silencing Mo-
hamed Al Fayed, who has stated publicly that he is “99.9%
certain” that Diana and Dodi were the victims of a murder
plot.

Battle of the documentaries

The trigger for the slanders against LaRouche was the
airing of the ITV documentary on the evening of June 3,
followed by alive TV debate, which featured this author. The
ITV documentary provided dramatic new evidence support-
ing the case that Diana and Dodi were murdered (see “New
Holes in Cover-Up of Diana Murder Plot,” EIR, June 12,
1998), and highlighted several investigative leads that were
first published in EIR, including the possibility that driver
Paul was blinded by an anti-personnel laser.

During the live TV round-table debate, this author dis-
cussed Princess Diana’s decade-long war with the House of
Windsor, including the impact of her November 1995 BBC
Panorama interview, in which she charged that her estranged
husband, Prince Charles, was unfit to be King; and, the reac-
tion of the establishment to her actions, which amounted to a
collective shriek, “Off with her head!” Rowland’s personal
involvement in the campaign to cover up the truth about the
Paris crash, and to destroy Mohamed Al Fayed, was also
aired, much to the chagrin of the producer and host of a

Feature 41



Channel 4 “Dispatches” documentary on the Diana death
that aired the following night. Channel 4 tried to dismiss as
fantasy every piece of evidence refuting the “drunk
driver” theory.

The Channel 4 “Dispatches” program included a slander
of this author and EIR that was even more explicit on the
question of Prince Philip. Although this author was inter-
viewed on camera for more than two hours by Channel 4
host Martyn Gregory, less than one minute of that interview
was shown on the hour-long “Dispatches” diatribe. And,
that brief segment waxed hysterical about EIR’s refusal to
“rule out” the possibility that Prince Philip ordered the mur-
der of Diana and Dodi. Indeed, British press accounts of the
relationship between Prince Philip and Lady Diana, particu-
larly during the brief period of her relationship with Dodi
Fayed, revealed that the Royal Consort was in a constant
blind rage over Diana’s public disdain for the Windsors,
and particularly her implicit challenge to their legitimacy
on the British throne.

Gregory was given several pages in the Sunday Telegraph
on June 7, to continue denouncing LaRouche, EIR, and Al
Fayed. In an article regurgitating the “Dispatches” disinfor-
mation, Gregory wrote: “The numerous hares Mohamed
Fayed has set running in the colours of sundry conspiracy
theories are typified by Geoffrey [sic] Steinberg, chief re-
porter of Executive Intelligence Review, a small-circulation
American magazine that specializes in conspiracy theories.
He was yet another guest on the side of the motley crew
supporting ITV’s Wednesday night programme.

42  Feature

Author Jeffrey Steinberg
(seated at right) told a
British television
audience on June 3 that
he “could not rule out
the possibility” that
Prince Philip was
involved in the murder of
Princess Diana.

“This is the man who told Dispatches he ‘could not rule
out the possibility’ that Prince Philip was involved in the
‘murder of Diana.” We decided not to take Steinberg seriously
atall.”

Defending ‘Mr. Big’

Not so for MI5, another British intelligence agency. On
June 10, Francis Wheen, a writer for MI5’s favorite leak sheet,
the political satire magazine Private Eye, penned another anti-
LaRouche diatribe, in the London Guardian. Wheen, who
had published smears against LaRouche in 1996, fixated on
EIR s targetting of Prince Philip, whom Wheen affectionately
referred to as “Mr. Big.” “Many weird characters enjoyed
their 15 minutes of fame during last week’s flurry of TV
programmes about Princess Diana,” Wheen began, “but none
was weirder than Jeffrey Steinberg, who appeared on
Wednesday night’s ‘studio debate’ and again on Channel 4’s
Dispatches the next evening. There was, he admitted, ‘no
smoking-gun proof” that Prince Philip ordered British intelli-
gence to assassinate the Princess; nevertheless, ‘I can’t rule it
out in all honesty.”

Wheen complained, “So who is he? For some reason,
viewers were not informed that the grand-sounding Executive
Intelligence Review is in fact the weekly propaganda maga-
zine of Lyndon H. LaRouche.” Wheen almost got it right,
when he noted, “Executive Intelligence Review has supported
Al Fayed in his vendetta against Tiny Rowland and Lonrho;
and when Michael Howard refused Al Fayed’s application for
British citizenship, LaRouche published a defamatory article

EIR June 19, 1998



about the family connection between Howard and Harold
Landy, the former chairman of a Lonrho subsidiary.” Wheen
then digressed into the ID-format slander that was perfected
by the mid-1980s dirty tricks slander salon, run by Wall Street
Anglophile spook banker John Train, as part of the “Get
LaRouche” task force of the U.S. Justice Department and
private agencies that framed up and railroaded LaRouche to
prison. Wheen recited the litany of smears: LaRouche says
“the Queen runs an international cocaine smuggling cartel,”
that “Henry Kissinger is a communist agent,” and, interest-
ingly, that “the Italian banker Roberto Calvi was murdered
by the Duke of Kent.” (Calvi was himself a member of the
extended royal family.)

International terrorism

Wheen then touched on another sore spot of the House of
Windsor and Club of the Isles: the British hand in sponsoring
and harboring international terrorism. He tried to twist EIR’s
exposé of London’s role in safe-housing dozens of major
terrorist organizations, a fact the U.S. State Department and
the CIA have acknowledged in written documents. “In recent
years,” Wheen wrote, “LaRouche and Steinberg have been
pursuing another ‘unique’ theory —that ‘international terror-
ism’ is masterminded by none other than Lord [William]
Rees-Mogg and the Daily Telegraph reporter Ambrose Ev-
ans-Pritchard. . . . LaRouche claims [that] Rees-Mogg and
Evans-Pritchard are part of a ‘powerful London-centerd appa-
ratus that declared war on the United States immediately after
the inauguration of President Clinton.” Whitewater, Trooper-
gate, Paula Jones, Monica Lewinsky —all these scandals can
be traced back to our double-barreled desperadoes. . .. But
Rees-Mogg and Evans-Pritchard are merely servants of the
‘powerful London-centered apparatus.” The Mr. Big whose
orders they obey is Prince Philip. . . . The intention, according
to LaRouche, is to discredit, and destabilise the U.S. until it
is forced to become a British colony once again, thus taking
the House of Windsor another giant stride on its road to
world domination.”

Wheen continued, “Only one person in Britain was pow-
erful enough to thwart the conspiracy — Princess Diana, who
had ‘declared war’ on the royal family in her Panorama inter-
view. And so she had to be killed.”

Wheen ended on a curious, slightly ominous, note: “This
alliance between Al Fayed and Lyndon LaRouche seems
risky, to say the least. Why should a prominent public figure
aid and abet such an unscrupulous fantasy-merchant? If
LaRouche doesn’t wish to sully his reputation, he must dis-
own Al Fayed forthwith,” Wheen wrote.

A half-dozen other slanders followed the Guardian arti-
cle,in the Scotsman, on BBC-4 Radio, and even in the Danish
press. One factor that clearly got the royals’ blood boiling
was that, according to the major British TV rating service,
12.5 million Britons watched the ITV documentary, and most

EIR June 19, 1998

of them also watched the studio debate that followed the eve-
ning news. On June 4, German national television aired the
entire ITV broadcast, and major German dailies published
lengthy excerpts from the transcript. In contrast, fewer than
3 million British viewers watched the Channel 4 smear the
following evening. And, a Mirror newspaper poll, published
on June 7, suggested that an overwhelming majority of Bri-
tons are convinced that there was more to the death of Diana
than a traffic accident.

The strategic battle

As EIR has said from day one, the death of Princess Diana
is the scandal that could hasten the fall of the House of Wind-
sor. But, the future of the Club of the Isles oligarchy hangs in
the balance today in a number of ways. The probe in Paris of
Diana’s death, if it turns up compelling evidence of a murder,
or even of aggravated manslaughter caused by a paparazzi
mob notorious for its links to British intelligence and the
Crown apparatus, would certainly bring down both the Wind-
sors and the current Socialist government in France, which
also is deeply implicated in the crash and the cover-up.

On other fronts, the British establishment is torn over how
to deal with the onrush of the financial collapse. Prince Philip
and his circle have no compunctions about throwing the world
into decades of chaos and genocide, in order to retain oligar-
chical control. But other, less insane forces within the City of
London financial elite are apparently asking, “What do we
get out of such chaos and destruction?”” and may be seeking
a new political alliance, perhaps with the United States, and
sane forces on the continent who are opposed to the suicidal
Maastricht Treaty.

Other issues that are causing divisions among the British
elites include Britain’s stance on the European Monetary
Union, and the euro single curency. Furthermore, factions on
the continent that share Prince Philip’s impulse to play
“chaos warfare,” may be pressing for a new assault on the
Asian currencies, including the Japanese yen, through the
major continental banks and their offshore hedge funds, even
though such a move at this moment would almost certainly
trigger a global financial explosion with unpredictable conse-
quences.

Within the extended European oligarchy, which has, for
decades, been under the boot of Prince Philip’s Club of the
Isles, there is intensive in-fighting and factional warfare, add-
ing further to the crisis atmosphere spreading across Eurasia.
The common point of agreement among the “chaos” factions
within the British and continental oligarchies, is that the
power of the United States, as the pillar of the nation-state
system, must be destroyed in the immediate period ahead, lest
LaRouche’s ideas for a nation-state-centered New Bretton
Woods solution to the present global mess, be adopted, along
with LaRouche’s vision for a Eurasian Land-Bridge plan of
global economic reconstruction.

Feature 43



