In the 1950s, Liebman was introduced to Buckley and the
two men became partners for life. In addition to his commer-
cial clients, Liebman’s PR firm reportedly also received
money from both the CIA and the State Department for spe-
cial agit-prop projects during the Cold War. In the early ’60s,
for example, Liebman teamed up with soldier of fortune and
Chicago police department informant Robert K. Brown, in
running mercenary recruitment and fundraising operations
for anti-communist rebels in the Congo. It was a dry run for
the 1980s Iran-Contra secret parallel government program.

In 1962, Viguerie became executive secretary of YAF,
and he and Liebman moved their offices to Washington, D.C.
After working for the 1964 Goldwater for President campaign
as a publicist, Viguerie set up his own Capitol Hill firm, Rich-
ard A. Viguerie Company (RAVCO), in December 1964. Ac-
cording to one published account, he hired Kelly Girls to
hand-copy the names of all of the Goldwater contributors who
had donated more than $50, and he gathered up the mailing
lists from the string of conservative causes and front groups
he and Liebman had done work for in recent years. In 1965,
Viguerie was dumped from YAF, and, according to several
accounts, he pilfered the YAF mailing list as he was walking
out the door, adding to his now formidable list of fundraising
targets. But Viguerie’s formal departure from YAF only
placed him into an even more pivotal position within Buck-
leyland.

Liebman, Viguerie’s first mentor, was soon off to London,
where he wrote a string of plays extolling the homosexual
life-style, and had his own share of strange encounters in the
Piccadilly sex and drug scene (Liebman recounted some of
these escapades in his 1992 autobiography, Coming Out Con-
servative). Liebman returned to the United States in 1975,
in time to help Robert K. Brown launch Soldier of Fortune
magazine, and to launch the career of another gay future
Reaganaut, Terry Dolan.

Viguerie, on the other hand, found himself a new mentor,
direct marketing expert Edward N. Mayer, Jr., and began
picking up clients —all from the stable of young conservative
politicos who had cut their teeth in YAF. In 1965, Viguerie
also got his first contract to do fundraising work for the Rever-
end Sun Myung Moon’s several front groups. Moon would
show up again and again as Viguerie’s fairy godfather, every
time he got into financial trouble.

In 1968, Viguerie bagged a fundraising contract with
George Wallace’s American Independent Party Presidential
campaign. The next year, in a special election, he managed
the fundraising direct mail operations for Phil Crane, winning
him the Republican nomination and a seat in the U.S. Con-
gress. Crane was the first of a crop of “Conservative Revolu-
tion” radicals to enter the Congress, filled with the ideas of
the Mont Pelerin Society of free market ideologue Friedrich
von Hayek.

By 1971, Viguerie had figured out that direct mail fund-
raising has another advantage: The vast majority of the money

38 Feature

Click here for Full Issue of EIR Volume 25, Number 43, October 30, 1998

raised goes to the direct mail firm—not to the cause. That
year, to give just one example, Viguerie raised $1.2 million
for a group called Citizens for Decent Literature. He kept 84%
of the money.

In 1973, Viguerie was hired to retire the 1972 campaign
debt of the George Wallace Presidential campaign. The rec-
ommendation to bring in Viguerie came from Morris Dees,
who had been milking the Democratic Party with the same
direct mail fundraising schemes employed by Viguerie (Vi-
guerie had been approached by the 1972 George McGovern
campaign to fundraise, and had referred them, instead, to
Dees). Dees would later surface as the head of the Southern

Media blackout of
the real stories

With the media cartelized and under their thumb, the Club
of the Isles has the ability to black out even major news
events, and/or, through selective reporting and outright
cover-up of facts, to falsify current history in a way that,
unfortunately, seems plausible to the average citizen. Here
we present brief case studies on this media manipulation
on issues of vital strategic importance.

Mubarak’s accusation of London as
a source of world terrorism

A sequence of hourly news reports on Sunday, Nov.
23, 1997, on National Public Radio broadcasts, shows a
flagrant pattern of news tampering and blackout. Begin-
ning in the morning, NPR, which heavily uses news feeds
from the BBC, reported on a press conference that Egyp-
tian President Hosni Mubarak made at Aswan, in which
he cited London, by name, as a center for harboring terror-
ists, in particular those who had killed 62 tourists at Luxor,
only five days earlier. Over the course of subsequent hourly
broadcasts, this story was changed to add the United States
as co-responsible, which President Mubarak did not say.
Then the story was changed to omit any mention of London
at all; then dropped. Here is the sequence:

9 a.m. EST: NPR, as the second leading news item,
reports that President Mubarak has accused London of har-
boring the terrorists responsible for the Nov. 17 mass
shootings of tourists. The radio broadcast notes that this is
not the first time that Mubarak has singled out London.

10 a.m. EST: NPR reports that President Mubarak has
accused Britain and the United States as culpable in har-
boring the terrorists responsible for the Luxor atrocity.

EIR October 30, 1998

© 1998 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1998/eirv25n43-19981030/index.html

Poverty Law Center, an outfit linked to the Anti-Defamation
League of B’nai B’rith, which professes to defend minorities
from persecution. Dees has been accused of racial bias and of
defrauding his contributors, using the standard direct mail
tactic of siphoning off the vast majority of money to cover
overhead costs and salaries of his “public interest” law firm.

In 1973, Viguerie also went to work for Sen. Jesse
Helms’s (R-N.C.) Congressional Club. The following year,
he linked up with Paul Weyrich, a man he had first come
to know in the Wallace campaign. By now, the Viguerie,
Weyrich, Howard Phillips, Morton Blackwell, Terry Dolan
combine was being referred to as the “New Right.” During

this period, they set up a string of new front groups, from the
Coors family-funded Heritage Foundation, to the magazine
Conservative Digest.

Viguerie described the reaction from some more tradi-
tional conservatives: “Between 1974 and 1978, the New
Rightreceived alot of criticism from other conservatives who
felt that we were wasting our time and dividing the resources
of the conservative movement by moving in new directions
and starting new publications, new political action commit-
tees, new research foundations, and new public interest law
firms. They were greatly concerned about our massive use of
technology such as computerized direct mail.”

11 a.m. EST: NPR reports that President Mubarak has
accused Western powers, of harboring the terrorists re-
sponsible for the atrocity.

12 a.m. EST: NPR drops the story altogether.

The LaRouche 1996 vote

In the 1996 Presidential primary campaign, despite
the fact that Democratic Presidential candidate Lyndon
LaRouche was on the ballot in 26 states, and garnered
nearly 600,000 votes —far more than many other promi-
nent primary candidates —his campaign was completely
blacked out of the national television, radio, and print me-
dia, to the point that the standard media line was that “Pres-
ident Clinton ran unopposed” for the nomination.

LaRouche averaged 6.5% of the vote in the states in
which he was on the ballot, and received well over 10% of
the vote in a number of those races —far more votes than
were captured by the widely publicized bids of Republi-
cans Lamar Alexander, Phil Gramm, Bob Dornan, and
Pete Wilson. Had LaRouche received proportional media
coverage, his vote totals would have increased significant-
ly, and his input into the Presidential policy debate process
would have shaped a very different kind of national elec-
tion, one that would have, in all likelihood, led to a larger
Clinton victory, and a possible Democratic Party sweep of
both Houses of Congress.

The fact that a candidate who had fully qualified for
Federal matching funds, had received some 175,000 votes
in California alone (Ralph Nader, the Green Party candi-
date, who received significant nightly news coverage, got
only 20,000 votes), and had aired four nationwide, prime-
time, half-hour TV campaign broadcasts, received zero
mass media news coverage, says volumes about the top-
down control the media exerts over what the American
public is allowed to know.

Bush’s role in Contra drug-smuggling
On Aug. 18-20, 1996, the San Jose Mercury News in

California published an important three-part series, reveal-
ing that members of a Nicaraguan Contra organization, the
National Democratic Front (FDN), had bankrolled the war
against the Sandinista regime in Managua by dumping
tons of crack cocaine onto the streets of Los Angeles. The
Mercury News story, by investigative reporter Gary Webb,
provoked an angry reaction from the Los Angeles Times,
the Washington Post, the New York Times, the New York
Post, the Wall Street Journal, and the rest of the media
cabal.

But, the real story behind the Mercury News scandal
was the dimension of the Los Angeles Contra-cocaine
tale that never appeared in the pages of the Mercury
News: the role of Vice President, and, later, President
George Bush, in supervising the cocaine-for-guns opera-
tions in Central America that placed segments of the
Federal government in bed with the Colombian co-
caine cartel.

The Bush role in the Contra-cocaine business was
a perfect instance of rock-solid news. The government
documents specifying Bush’s role in the Central America
program, were all declassified, and publicly available at
the Library of Congress and the National Archives. There
were thousands of pages of court transcripts, FBI and
Drug Enforcement Administration affidavits, and other
legal evidence of the Contra-cocaine links. Yet, no news
organization apart from EIR saw fit to break the story as
a high-priority item.

(As reported in last week’s EIR, the recently released
second volume of the CIA Inspector General’s report on
charges of CIA involvement with Contra drug smuggling,
fully confirms the original story reported by this news
service—namely, that the smuggling took place under
direction of operatives linked to Bush’s networks in the
National Security Council and other agencies, and was
not under CIA control; in fact, under Executive Order
12333, the drug-smuggling operations were protected
from normal reporting procedures.)

EIR October 30, 1998

Feature 39



