
Dr. Baskin concludes that “ the suffering and the blood-
shed and mutual destruction will not end in the near future.
The Zinni, Cheney, and other visits to the region may create
a temporary reduction in violence, but it will not hold. There
will be future escalations. This could be termed ‘more of the
same,’ but ‘more of the same’ only really means escalation, Thailand Takes On
because each side’ s pain is increased and the responses and
calls for revenge match the suffering inflicted.” Neo-Colonial Press

Dr. Baskin nonetheless sees a “fl ickering” light at the end
of the tunnel, through the establishment of a “ joint Israeli- by Michael Billington
Palestinian peace coalition.” Indeed the Israeli peace move-
ment has been slowly awakening, as more and more Israelis

Thailand’ s Prime Minister Thaksin Shinawatra has attackedare beginning to realize that 250,000 Jewish settlers in Occu-
pied Palestine, are holding 5 million Israelis in Israel hostage. the neo-colonial policy and actions of the two leading journal-

istic representatives of the Anglo-American financial oligar-Baskin’ s assessment is also shared by Roman Bronfman,
a Knesset member and head of the Democratic Choice party, chy in Asia: the Far Eastern Economic Review (FEER),

owned by Dow Jones & Company, publisher of the Wallwhich enjoys support within the more politically liberal side
of the Russian Israeli community. He is also a member of a Street Journal; and The Economist, which, together with its

sister publication, the Financial Times of London, speaks forgroup of Israeli parliamentarians that includes Yossi Sarid,
leader of the opposition in the Knesset and chairman of the the modern-day inheritors of the colonial British East India

Company. Unwilling to bow to the lords of the colonial thirdpro-peace Meretz party, and Yossi Beilin, former Justice Min-
ister and architect of the Oslo Accords, who are trying to form estate, Thailand banned the distribution of one issue of each

of these magazines, and moved to withdraw the visas of twoa new pro-peace social democratic party.
long-standing resident journalists from the FEER—one
American, Shawn Crispin, and one Briton, Rodney Tasker.A War for Independence

In an editorial in the Israeli daily Ha’aretz, Bronfman The immediate issue was the allegation, published in both
journals, that there was a public spat between the King ofdenounced a virulent commentary attacking the Palestinians

as representing “Arab evil and fascism.” Bronfman says that Thailand, Bhumipol Adulvadei, and Prime Minister Thaksin.
Not only was the allegation itself highly speculative, but boththe current conflict is “ the result of the war of independence

the Palestinian people are fighting against the Israeli occupa- journals were totally aware that the publication of such politi-
cal commentary regarding the King is the one subject abso-tion, just as the Jewish people conducted its own war for

independence before 1948. The trinity of land-religion-blood lutely forbidden in the kingdom, which is otherwise the home
of (arguably) the most unrestricted media in all of Asia. Onlyis the bloody heart of fundamentalism, Islamic and Jewish

alike.” Bronfman called on people to “ turn their efforts to when the FEER issued an effusive apology to the government
of Thailand, were the journalists allowed to remain in thethe joint struggle of real peace lovers, without occupation,

without settlements, without mutual killing.” country—at least until their current visas expire.
The brutalization of the IDF itself continues to generate

revolt among military rank and file. The Combatants Letter ‘No Directed Credits!’
There is a background to this fight, which is only hinted2002, the movement of reserve soldiers and officers who re-

fuse to serve in the occupied territories, continues to gather at in the press coverage around the world, in which Prime
Minister Thaksin has been called a dictator and a fascist. Thesteam. As of this writing, 331 soldiers have signed the letter,

and three are serving prison sentences for their refusal to Jan. 10 issue of FEER, which contained the article in question,
had been preceeded a month earlier by an article by one ofserve. On March 9, some 500 people, mostly reserve soldiers,

demonstrated outside the prison where two of them are be- the same journalists, Shawn Crispin. This was both an attack
on the economic policies of the Prime Minister, and a threating held.

Another group was formed on March 7 that could have a to Thailand, from the leading Asian mouthpiece of Wall Street
and the City of London—warning of dire consequences to thesignificant impact on public opinion. Called the Seventh Day

Movement, it is an offshoot of the highly effective Four Moth- nation if Thaksin failed to follow the dictates of free trade and
deregulation. At issue was the fact that Thaksin, since hisers Movement, formed in 1997 to demand that Israel with-

draw from southern Lebanon. The name refers to the seventh overwhelming election victory in January 2001, had taken
several steps contrary to his image as a follower of the free-day after the June 1967 “Six-Day War,” when the occupation

began. It calls for a complete withdrawal from the occupied trade mantra of the International Monetary Fund (IMF) and
the “Washington Consensus,” instead looking for ways ofterritories.

52 International EIR March 22, 2002

Click here for Full Issue of EIR Volume 29, Number 11, March 22, 2002

© 2002 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

http://www.larouchepub.com/eiw/public/2002/eirv29n11-20020322/index.html


protecting his nation’ s depressed economy and the general rected Credit,” instructed Thailand to heed the IMF’s “con-
cerns about Thaksin’ s move towards policy-directed lendingwelfare of the population.

The FEER article of Dec. 13, entitled “The Risk of Di- . . . and a state-led economic-development model.” Thailand

Working for Foreign Agents
These “ Internet programs” led Malaysian Prime Min-

ister Dr. Mahathir to remind a Malaysiakini reporter during
a press conference last April, that she was working for aThe Financial Oligarchy’s “ foreign agent,” and told her to tell Soros “not to come and
interfere with our politics here.” Malaysiakini later deniedFoothold in Malaysia
that they accepted any money from Soros. This was soph-
istry, since Malaysiakini is financed by those who are fi-

The fear expressed by The Economist, that Thailand’ s nanced by Soros. One of the editors of Malaysiakini re-
Prime Minister Thaksin may be taking Thailand down a signed in protest when these revelations surfaced last year.
path like that of Malaysia’ s Prime Minister Dr. Mahathir Prime Minister Dr. Mahathir estimates that Soros and
bin Mohamad, appears focussed on the role of the press. the other currency speculators, who forced the devaluation
But it clearly reflects the British magazine’ s hatred for of the ringgit during 1997-98, cost Malaysia at least $250
the sovereign exchange controls imposed by Malaysia in billion—$200 billion in stock capitalization and $50 bil-
1998, which prevented the speculative destruction which lion in foreign exchange—before the destruction was
otherwise swept the region. However, despite The Econo- stopped by the implementation of sovereign currency con-
mist’s lie that there is “almost no freedom” for the Malay- trols. Mahathir added that the irony was, despite the huge
sian media, the New York/London financial oligarchy losses by Malaysia and other Southeast Asian countries,
does have its own press outlet in Malaysia. It is called the currency traders made only $5 billion. “They are not
Malaysiakini—one of the best-known online “ indepen- swimming in money, and from that point of view, they are
dent” newspapers in Southeast Asia. not efficient,” he said, adding that it was “ ridiculous” to

Malaysiakini is a business funded by the Bangkok- inflict so much damage just to make a relatively small
based non-governmental organization (NGO) South East amount of money. The political intent of the currency raids
Asia Press Alliance (SEAPA). It started operating in is obvious.
1999—just after the currency attacks against Southeast Malaysiakini promotes its sponsor, Soros, who de-
Asia of 1997-98, by speculator George Soros and his fel- scribed Prime Minister Mahathir as a menace to his own
low hedge fund-pirates. Malaysiakini had an initial grant country; and also Anwar Ibrahim, the now-imprisoned for-
of 375,303 ringgit ($98,895) from SEAPA, with more mer Deputy Prime Minister, who opposed the protective
grants in subsequent years. SEAPA was founded in 1998, controls and championed the policies of the IMF.
to “support press freedom in the region,” by five regional In February, the German ambassador to Malaysia,
“press NGOs.” Four of these founding NGOs—the Center Jürgen Staks, repeated the “reformasi” stunt pulled by
for Media Freedom and Responsibility (Philippines), the then-U.S. Vice President Al Gore in Kuala Lumpur in
Thai Journalists Association (Thailand), the Institute for 1999. His chosen channel was Malaysiakini. In an inter-
Studies on Free Flow of Information (Indonesia), and the view with the newspaper, Staks urged Malaysia to “ look
Alliance of Independent Journalists (Indonesia)—are into the [Anwar case] again to make it a just affair,” adding
members of the International Freedom of Expression Ex- that “ this is the only case [about Malaysia] in Germany
change. IFEX is based in Montreal, Canada, and lists the that is known even to the churches, and not just the NGOs.”
Open Society of George Soros as one of its “ support orga- He warned that these NGOs may raise their concern over
nizations.” Other than grants from SEAPA, Malaysiakini Anwar, when Dr. Mahathir visits German Chancellor Ger-
has benefitted from a computer business deal with the hard Schröder on March 20, at the latter’ s invitation.
Prague-based Center for Advanced Media. This is the ven- In the name of “press freedom,” Malaysiakini replied
ture capital arm of the Media Development Loan Fund to Mahathir’ s challenge by publishing a list from the Com-
(MDLF), which received a total of $3.26 million in 1999- mittee to Protect Journalists (CPJ), naming Mahathir as an
2000 in grant money from the Open Society, to carry out “enemy of the press.” The CPJ is also a member of the
“ Internet programs.” Soros-supported IFEX.—Martin Chew Wooi Keat

EIR March 22, 2002 International 53



must, Crispin wrote, return to the orthodox globalization icy, but the open disdain by the Malaysian government for
the cult-worship of globalization by Western governmentsmodel, give up the effort to protect Thai industry, and shut

down the “overproduction” in the country, regardless of the and their controlled press, and for the destructive policies
imposed on the weaker nations by the IMF.already massive unemployment and poverty brought on by

the international speculators’ attacks on Thailand and its Prime Minister Thaksin has indeed proven that he is will-
ing to stand up to the threats and hot air emanating from theneighbors in 1997-98.

The article’ s pompous and neo-colonial tone, and threat- would-be colonial masters. U.S. Sen. Jesse Helms (R-N.C.),
a long-standing enemy of Thailand and of Asia generally,ening character, make a mockery of the international hue and

cry portraying its author as a champion of “ freedom and de- issued a blustering statement that “ this episode of attempted
censorship may cause the U.S. to rethink its aid policies to-mocracy.” The article was particularly threatening when the

Prime Minister was about to make his first visit to the United ward Thailand. The Thai leadership had better bear in mind
that their conduct is not going unnoticed.” Thaksin shot back:States, where he hoped to find new investors in the nation’ s

industries and infrastructure. Helms “knows nothing about the long-established relation-
ship between Thailand and the U.S. . . . His comments don’ tAt the time, EIR exposed the nature of the attack in FEER,

as representing that faction of the Anglo-American financial carry any weight. Thailand doesn’ t beg the U.S. for assistance.
My administration has never asked for anything more thaninstitutions which, confronted with their own rapidly ap-

proaching bankruptcy, were intent on looting every last bit of partnership. It’ s about sovereignty. Leave us alone!”
real value from the developing-sector nations, regardless of
the consequences. Their greatest fear, EIR reported, was that Demands for Removal of Thaksin

One of the local English-language newspapers in Thai-Thaksin was working too closely with Prime Minister Dr.
Mahathir bin Mohamad of Malaysia, on implementing debt land, The Nation, which pompously announced early last year

that it had dedicated itself to a sustained attack upon the Primepolicies aimed at protecting the productive sector, health poli-
cies aimed at providing universal health care, and cooperation Minister, has not only led the campaign in support of the

foreign “heroes of freedom and democracy” from Wall Streetregionally to establish rice and rubber cartels to confront the
speculators. The article, published in the Dec. 21, 2001 issue and the City of London, but has called for a Thai “Watergate”

to remove Thaksin from office. Perhaps it is not coincidental,of EIR, was circulated widely among the business and politi-
cal leaders who accompanied the Prime Minister on his trip that, since the 1997-98 crisis, Dow Jones has become a sig-

nificant partial owner of The Nation! They have accusedto the United States.
FEER’ s disdain for Thailand’ s sovereignty and well- Thaksin of ordering the government Anti-Money-Laundering

Office (AMLO) to investigate a kind of “enemies list” ofbeing was further magnified in the subsequent article, which
breeched the law against political speculation concerning media and non-governmental organization (NGO) leaders,

including The Nation’s editors, which was leaked to the press.the Royal Family. The intention of that article was perhaps
revealed most clearly in the editorial of the March 14 issue The Prime Minister has denied the allegation, insisting that

he was not so stupid as to set up such an obvious politicalof FEER, in which the bankers’ boys tried to justify their
actions. First, the editorial repeated the speculation about trap. Deputy Prime Minister Chavalit Yongchaiyudh said the

investigations were procedural, but blamed a “ third party” forthe King, stating, as if it were proven fact, that “ the king is
dissatisfied with the prime minister.” This is an assertion the leak of the confidential investigations: “This is just too

nasty. There’ s a possibility that someone might want to createneither the King nor the Prime Minister can publicly refute,
due to Thai customs and laws—a fact well known to the a situation, especially at a time when the country is over-

whelmed by news about tension between the government andauthors! The FEER editorial ends with an unequivocal threat:
“Mr. Thaksin’ s authoritarian tendencies should give invest- the media.”

If The Nation wishes to call this Thailand’ s “Watergate,”ors pause.”
it would be well to remember that the architect of the Water-
gate break-in, and the author of the famous Nixon “enemies‘The Economist’ Weighs In

Similarly, when The Economist of March 9 editorialized list,” was Henry Kissinger, who coordinated the Washington
Post attacks on President Nixon from his position inside thein its own defense against the banning of its March 2 issue—

which had carried similar material regarding the King—they administration, while convincing Nixon to resign, thus dis-
crediting the Presidency. Kissinger, of course, came out un-exposed their real fears about the direction of policies in Thai-

land: Prime Minister Thaksin, they charged, was adopting the scathed. He, the Wall Street/London financial houses which
control him, and the press whores who serve those now-bank-“authoritarianism of Malaysia!” Dr. Mahathir, they wrote,

“allows almost no freedom, either for the international rupt banks, are still in place, but are like the emperor with no
clothes. If world leaders, even of smaller nations like Thai-press . . . , or for the local media, which are almost completely

muzzled. It would be sad if Thailand went down that path.” land, stand up to the naked oligarchs in an effective way, the
days of the latter will be numbered.Here again, the real concern is not just Malaysia’ s press pol-

54 International EIR March 22, 2002


