Click here for Full Issue of EIR Volume 29, Number 39, October 11, 2002

condemning Welch'’s call for censorship. It was published in
Al-Ahramon Sept. 24, and read as follows:
“Inits meeting on Sunday, the Bureau of the Supervisory
U. S. AIl’ﬂDaSSEIdOI’ TellS Board ofthe Journalists’ Society discussed the comments sent
to the Society in response to the article written by Mr. David
Eg}lpt: Censor IJaROUChe Welch, U.S. Ambassador to Cairo, and published idhram
daily; especially his call on Egyptian chief editors to ban
by Muriel Mirak-Weissbach any articles and opinion commentaries that do not fit into the
American viewpoint on the responsibility of al-Qaeda for the
September 11 attacks. On this occasion, the Bureau empha-
sizes that the main principle to which the Society and all
During the Clinton Administration, Secretary of State Made- Egyptian journalists are committed, is that the freedom of
leine Albright used to pop up in foreign capitals and preachexpressionincludes the rightto publish all opinions, no matter
the virtues of “democracy,” American-style. In Kazakstan how much they go against the general consensus; and that tt
and other Central Asian republics, for example, she wouldoad to truth starts from presenting all views, and not from
bring a laundry list of demands that her hosts should immedi-  the scissors of censorship.
ately fulfill, in order to be counted among the “free nations”  “There is no doubt that the publishing of this article [by
of the world, and friends of the United States. Liberal, free-  Welch] by the oldest and most prestigious Egyptian and Arak
market economic policies, plus freedom of the press, weraewspaperAl-Ahram), is the embodiment of this principle,
always high on the list. while it is highly doubtful that a similar article criticizing
Now, with the George W. Bush Administration, much hasthe American press would ever find its way to an American
changed—including, apparently, freedom of the press. U.S. newspaper that easily.
Ambassador to Egypt David Welch recently demanded that “While expressing its astonishment at the U.S. Ambassa-
the country’s newpaper editors do quite the opposite, and  dor’s disregard for the principle of freedom of expressior
perform political censorship in their press. On Sept. 20, and publishing, it also [rejects] his attempt to manipulate this
letter written by Welch appeared i-Ahram, the leading principle for the advantage of the American Administration’s
daily and weekly of Egypt, understood to reflect the views ofviewpoint. . . .
the government, and considered a newspaper of record, not “The Bureau would like to assure Mr. Ambassador th:
only in Egypt, but throughout the Arab world. any attempt to interfere in the publishing policies of Egyptian
In his letter, which was published there in Arabic (and newspapers is regarded as an unacceptable move, violatin
also, in English, on the Embassy’s home page[@imen-  the independence of the press as granted by the constitution
tation), His Excellency referred to numerous articlesthathad  and law. Furthermore, it is useless to expect a positive re
appeared on the anniversary of Sept. 11. He complained thaponse from any Egyptian chief editor to any orders that might
there were many “voices in the media questioning who bring the real damage to the reputation of the Egyptian press.
planned and committed the attacks, and positing incredible
conspiracy theories without the slightest bit of evidence tdt’sL aRouche
back them up.” Not only that, but a leading sociology profes-  The refusal to accept the official cover story about the
sor “spent nearly half an hour trying to cast doubt on al-  attacks of Sept. 11, 2001—that “Osama bin Laden did it"—
Qaeda’s culpability and even went so far as to implicate thes not a phenomenon limited to Egypt. Behind closed doors,
American government by asserting that America had bene- and increasingly publicly, doubts are being raised. Nor at

and Hussein Askary

fited from the attacks.” those asking questions about it, projecting a “conspiracy the-
_ o _ ory.” Rather, since the day of those terrible events, serious
‘Editors. Keep Thisin Mind’ political analysts have pointed to the impossibility that such

Denouncing the Egyptian news reporting as “disregard an operation could have been planned, organized, and ex
for the facts,” which may “tarnish the reputation of the Egyp- cuted by this or any other terrorist group.
tian media in the eyes of the world,” Welch called for censor- The first to issue an analysis of this sort, was Lyndon
ship: “I hope editors will keep this in mind and exercise theirLaRouche, on the day of the attacks. His immediate and sub-
editorial judgment when reviewing articles or columns to  sequent, more detailed, analyses of the attacks identified th
print in their publications.” strategic intention, as well as the historical, philosophical,
This blatant intervention into the internal affairs ofasov-  and political background to the Clash of Civilizations faction
ereign country created an uproar in Egypt, with a large grougbehind the operation.
of Egyptian intellectuals calling for expelling Ambassador LaRouche’s analysis was picked up immediately in the
Welch from Egypt and declaring hipersona non grata. A Arab and Islamic world, and was prominently covered in the
statement was issued by the Egyptian Journalists Society, Egyptian press. In January 2002, a LaRouche representat

52 International EIR October 11, 2002

© 2002 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/2002/eirv29n39-20021011/index.html

wasinvited to present hisanalysisto aseminar at the Univer-
sity of Cairo, alongside Egyptian Gen. Mahmoud Khalaf,
whose military-strategic  analysis dovetailed  with
LaRouche'sreading (see EIR, Feb. 1).

Sincethat time, LaRouche’ sviews, not only onthisissue,
but on economic, political, and strategic developments more
generaly, have been aired widely in the Egyptian press. In-
creasingly, LaRouche has been being identified as the voice
of the “other America,” the “real America,” and acknowl-
edged as aPresidential candidate they would like to endorse.
Al-Ahramran an interview with LaRouchein August, by So-
hair Soukkary. Then, ontheanniversary of Sept. 11, aplethora
of articles, including interviews with LaRouche, appeared.

The following gives just a taste of the coverage: From
Sept. 7-13, articlesfrom EIRon therole of Isragli PrimeMin-
ister Ariel Sharoninthe Sept. 11 provocation, appeared inthe
Saudi daily Al-Watan and the Egyptian Arabic version, Al-
Ahramal-Arabi. The Arabic trandation of LaRouche’ sPresi-
dential campaign statement, “Pollard Affair Never Ended,”

was published on Middle East Online’ sfront page, and inthe
Saudi daily Al-Watan, and circulated through Internet
groupswidely.

Many editorials in the Persian Gulf pressincluded refer-
ence to LaRouche’ s analysis of the 9/11 attacks. The Dubai-
based Al-Bayan daily referred to LaRouche twice on Sept.
11, 2002, in the editorial of its political supplement, and in
commentary on the “ Arab Affairs’ page.

The same daily published an op-ed on Sept. 13, 2002, by
Egyptian Brig. Gen. Hosam Swelam (ret.). Swelam, a re-
nowned military strategist, cited LaRouche in the context of
theincreasing Egyptian-American strategic tension, and said
that LaRouche indicated that the deteriorating U.S. policy
toward Egypt was the result of the growing influence of the
Zionist and Isragli circles inside the Bush Administration.
Swelam also referred to the Israeli Jabotinskyite schemesfor
redrawing the map of theMiddleEast. Hestressed that “ Presi-
dent Mubarak has been fully aware” of these developments,
and therefore has been acting prudently and on the basis of

Israelis Attack U.S.
Chicken-Hawk Faction

Echoes of Lyndon LaRouche' sMiddle East initiativesare
surfacingin Isragli political discourse, especially concern-
ing the danger that Prime Minister Ariel Sharon and the
U.S. “Chicken-hawks’ roosting under the wings of Vice
President Dick Cheney, pose for the survival of Israel.

Akiva Eldar, senior commentator for the daily
Ha’ aretz, authored an articleon Oct. 1, “ Perlesof Wisdom
for the Feithful,” blasting U.S. Defense Policy Board
Chairman Richard Perle and Undersecretary of Defense
for policy Douglas Feith. Current Washington discussions
about redrawing the map of the Middle East, he writes, fit
“some old dreams of afew of the key strategists around
the Bush-Cheney-Rumsfeld triangle running America’'s
Irag policy.” He references the infamous briefing at the
Pentagon in July, organized by Perle, where a presenter’s
dide proclaimed, “Palestineis Israel, Jordan is Palestine,
and Iraq isthe Hashemite Kingdom.”

A former Isragli security official, Eldar reports, “met
two weeks ago with a very well-connected Republican
member of Perle’s Policy Board. . .. The Isragli warned
the American about an all-out war with the entire Arab
world, and added that the Perle plan would create ‘an im-
possible strategic environment’ for Isragl.”

Eldar quotesfrom the 1996 policy statement that Perle
and Feith wrote for then-Prime Minister Benjamin Netan-

yahu, “Clean Break: A New Strategy for Securing the
Realm.” Thisstatement had been featured in amass|eafl et
circulated by the LaRouche in 2004 Presidential cam-
paign. Eldar comments, “ The two Jewish experts, eventu-
ally to become key Pentagon players, are walking afine
line between their loyalty to American governments and
Isragli interests.”

Another | srael commentator, Aviad Kleinberg, writing
inHa'aretzon Oct. 1, wrote that “the political horizon for
Sharon and his gang is clear. It is based on a somewhat
primitiveinterpretation of Ze' ev Jabotinsky’s‘lron Wall.’
The Arabs want to destroy us. They regard every sign of
Israeli weakness asacrack in the door through which they
can shoveafoot or two. Israel, therefore, must never alow
any such crack; no window of opportunity can be allowed
tobeopened. Theonly language spokenintheMiddle East
isthe language of force. Israel must constantly use force,
lest it loseits ‘ deterrent capabilities.” Deterrence does not
serve any specific goal; it’ san autonomous essence, aMo-
loch demanding endless sacrfices.”

“Imposing fear, humiliating, lording it over the oth-
ers—these are not character flaws, but carefully thought-
out, deterministic instruments for survival,” he writes,
warning that these policies of Sharon will turn Israel into
an outcast country. “If we become a state after Sharon’s
liking, we may be of some use to the Americans, but it's
worth noting what happened to some of America sdubious
aliesof the past: When they finished their jobs, they were
declared unfit to dine with respectable guests, and sent
home. | wouldn’t count on the Bush family’s love of
Israel."— Dean Andromidas

EIR October 11, 2002

International 53



principle, in his dealing with the Bush Administration.

Theworld' slargest Arabicdaily, the L ondon-based Saudi
Asharq al-Awsat, had short items referring to LaRouche's
identification of therole of theinternal U.S. “ military-indus-
trial complex” and thefaction pushing for aClash of Civiliza-
tionsand religious war, in the Sept. 11 events.

It is this massive coverage that has so thoroughly upset
Ambassador Welch. Though he would not mention
LaRouche's name, it is widely recognized among Egyptian
intellectual circles, that his letter was intended to stop
LaRouche'sinfluence.

Welch's outrageous call for censorship has backfired
completely. Not only hasthisintervention becometheleading
topic of talk shows and political protests, but, in the second
half of September, LaRouche's views were everywhere in
the Arabic press: Commentaries appeared on the Qatar-based
website aljazeera.net, Saudi Arabia’ s Asharq al-Awsat, the
U.A.E.’sAl-Bayan, Egypt’ sAl-Ahramal-Arabi weekly mag-
azine, Saudi Arabia s Al-Watan, the London-based Al-Arab
International, and Middle East Online. All these articles re-
ferred to LaRouche’ sview of the Sept. 11 attacks asan inter-
nal, special military operation. Some commentators, such as
Turkish Islamic scholar Orkhan Mohammed Ali, went back
to LaRouche's July 24, 2001 webcast, when he warned
against the” Guns of August” and theimmediate threat of the
collapse of international financial system, “unless thereisa
major war or assassi nationsof |eadersof major nations.” Ali’s
feature article has been posted by aljazeera.net since Sept.
11, 2002.

Ahmed Hamroush, a renowned Egyptian military histo-
rian, writer, and member of Gamal Abdul Nasser 1952 Revo-
lution’s Free Officers, wrote an article in the Oct. 1 Asharq
al-Awsat, on the collapse of the peace processin the Middle
East, but stressed that “ there are still someraysof light” shin-
ing over the dark situation. One such ray of light, hewrote, is
Lyndon LaRouche.

Documentation

Thefollowing letter totheeditor by U.S. Ambassador to Egypt
David Welch was published in the Egyptian daily Al Ahram
on Sept. 20. Itistitled “ Time To Get the Facts Right.”

The commemoration of the one-year anniversary of the Sept.
11 terrorist attacks has licited a host of remembrance, com-
mentary, and analysis in the Egyptian media on the signifi-
cance of the events and how America and the world have
changed since that fateful day. Some writers offered Ameri-
cans renewed condolences, for which we are grateful, aswe
are for the help Egypt has extended so far in bringing to
justice those responsible for these crimes. President Bush
has publicly thanked President Mubarak for such assistance,

54 International

recognizing that Egyptians know first-hand the horrors ter-
rorist groups can inflict. Egyptians also understand the need
to pursue such terrorists before they can commit further
atrocities.

Unfortunately, the anniversary has also brought forth yet
more voicesin the media questioning who planned and com-
mitted theattacks, and positing incredibleconspiracy theories
without the slightest bit of evidenceto back them up. Leading
Egyptian newspapers and magazines in the past two weeks
alone have published columns by senior columnistswho sug-
gested governments or groups other than al-Qaeda were re-
sponsible. A leading Egyptian professor of sociology, in a
public lecture on September 11, spent nearly half an hour
trying to cast doubt on al-Qaeda’ s culpability and even went
so far as to implicate the American government by asserting
that America had benefited from the attacks. Much attention
and credibility have been given in the mediato abook by a
Frenchman, a book that has been completely debunked by
more careful and thorough French authors.

Itisafact that most of the world accepts the voluminous
evidence of al-Qaeda sresponsibility. No serious debate till
existsabout this. Thisevidence hasbeen detailed in thousands
of articlesin independent mediain many different countries,
articlesavailableto anyone with accessto the Internet. More-
over, a-Qaeda itself fully admitted its culpability in inter-
views given in June to Yusri Foda of Al-Jazeera, interviews
which aired on the network last week. It isdifficult to fathom
how commentators can simply disregard these confessions,
coming on top of all the other publicly available evidence.

That educated columnistsand professorswoul d still doubt
who designed and carried out the attacks makes one wonder
if they areill-informed or simply too upset with American
policy on other issues to accept the reality on this one. If
the former, then their sources of information are flawed and
incompl ete. If, however, thereason for such persistent skepti-
cism stems from an emotional response rather than an objec-
tiveregard for the facts, then these commentators do a disser-
viceto theideal of truth and accuracy in reporting.

Sadly, such disregard for thefactsin such aserious matter
can tarnish the reputation of the Egyptian mediain the eyes
of theworld. | hopeeditorswill keepthisin mind and exercise
their editorial judgment when reviewing articles or columns
to print in their publications. If nothing else, responsible me-
dia should be dedicated to telling the truth, not spreading
falsehood, and knowing the difference between the two.

[0 LAROUCHE IN 2004 [

www.larouchein2004.com

Paid for by LaRouche in 2004.

EIR October 11, 2002



