
Click here for Full Issue of EIR Volume 23, Number 29, July 19, 1996

© 1996 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.

The 'Get LaRouche' Task Force 

How the New York Times 
jumped into bed with Roy Cohn 
by Jeffrey Steinberg 

In the spring-summer of 1979, for the second time in five 

years, the New York Times was preparing a major slander 

against Lyndon LaRouche, in league with corrupt elements 

inside the U.S. Department of Justice and the FBI. But, 

unlike in January 1974, when the Times published a front­

page smear against LaRouche, to divert attention from a 

failed FBI assassination plot against the New York City­

based economist and political activist, utilizing FBI assets 

inside the leadership of the Communist Party U.S.A., the 

1979 scheme was "spiked," when LaRouche security person­

nel caught two Times reporters red-handed, and then exposed 

the whole sordid affair. 

Caught in the act of attempting to foist an illegal Justice 

Department frame-up of LaRouche, the Times turned to New 

York City mob lawyer Roy Cohn, the "bosom buddy" of 

Sen. Joe McCarthy, who immediately activated a campaign 

of slanders and violence against LaRouche and his political 

associates, which drew upon the resources of organized 

crime, the terrorist Jewish Defense League, the drug-traffick­

ing Yippies (later implicated in an assassination plot against 

President Ronald Reagan), the Anti-Defamation League of 

B'nai B'rith (ADL), the East Side Conservative Club, and 

other riff-raff. 

The New York Times collusion with Cohn flew in the face 

of all popular misconceptions that the "respectable" folks at 

New York's "newspaper of record" don't mess around with 

ultra-rightist gutter snipes such as Cohn. 

The events of the summer and autumn of 1979 demon­

strated, definitively, that, when the London-Wall Street crowd 

placed LaRouche on their enemies list, Roy Cohn was one of 

the first people they turned to, to "take care of business." 

A 'spiked' operation 
In the spring of 1979, LaRouche was preparing for his 

second campaign for the U.S. Presidency. He had gained in­

creasing international prominence in the mid- to late-1970s, 

when his proposals for a new, gold-based world monetary 

system, to replace the International Monetary Fund and World 

Bank, had won broad interest among developing sector na-

76 National 

tions, and among some leading European industrialists and 

bankers. By 1975, he was moving up to the top of then-Secre­

tary of State Henry A. Kissinger's personal hate-list. 

LaRouche's efforts to expose the dangers of the Jimmy Carter 

Trilateral Commission-run Presidency had, additionally, cat­

alyzed resistance among traditional "FDR" Democrats to the 

Carter-Mondale lunacy; and LaRouche was soon to be asked 

to join the Democratic Party and campaign against Carter for 

the 1980 nomination. 

Against this backdrop, the editors and publishers of the 

New York Times, in league with top officials of the Carter 

Justice Department, and such Congressional figures as the 

ADL's Rep. Elizabeth Holtzman (D-N.Y.), had decided to 

launch a new slander campaign against LaRouche, aimed at 

instigating a criminal frame-up. The botched FBI-CPUSA 

assassination attempt in late 1973, and a second failed effort 

to physically eliminate LaRouche in West Germany in 1977, 

had prompted LaRouche's most die-hard enemies to, for the 

time being, opt for a judicial railroad, rather than outright 

murder. 

LaRouche associates learned of the ongoing Times effort 

in June 1979, after a former LaRouche colleague was ap­

proached by reporters Howard Blum and Paul Montgomery. 

LaRouche security chief Paul Goldstein arranged for a staff 

researcher to make a pretext call to the two Times reporters, 

posing as a disgruntled LaRouche associate thinking about 

"defecting." To sweeten the bait, the would-be defector prom­

ised to deliver a second man, a National Committee member 

of LaRouche's U.S. Labor Party, to the Times. 

The Times reporters bit on the story, and on July 23, 1979, 

Blum and Montgomery met with two LaRouche "defectors," 

Goldstein and Charles Tate, at a New York City restaurant. 

Unbeknownst to the two Times reporters, the conversation 

was being taped, and the meeting photographed. 

During the lunch, Blum and Montgomery acknowledged 

that the bulk of their phony story had already been written, 

and that the objective was to foster a Justice Department probe 

of the LaRouche movement. All they needed to finish off the 

smear-job were some quotes alleging criminal misconduct. 

EIR July 19, 1996 

http://www.larouchepub.com/eiw/public/1996/eirv23n29-19960719/index.html


Representative Holtzman had already vowed to use the Times 

smear as a pretext for staging hearings in the House Judiciary 

Committee, to further build the drum-beat for a "legal" assault 

against LaRouche. 

When one of the undercover LaRouche operators feigned 

concern over his safety, Blum assured him that "arrange­

ments" could be made to have the two would-be defectors 

placed in Justice Department protective custody. "When the 

New York Times calls," Blum boasted, "the Justice Depart­

ment listens." 

After several days of further discussion over the tele­

phone, in which additional incriminating evidence against 

the Times was assembled, the LaRouche investigative team 

terminated the operation, and held simultaneous press confer­

ences in New York City and Washington, D.C. on July 27, 

1979, exposing the plot. Audio-tapes and transcripts of the 

conversations were released, and blow-up photographs of the 

July 23 lunch meeting displayed. 

The Times turns to Cohn 
With its frame-up operation blown, the Times turned to 

Roy Cohn to recycle the un publishable Blum-Montgomery 

slander through a "plausibly deniable"-and litigation­

proof-tabloid. Cohn deployed a convicted felon in his stable 

of crooks, Ed Kayatt, who ran a weekly throw-away paper, 

Our Town, distributed gratis on the East Side of Manhattan. 

Cohn was the attorney for Our Town, which was reputed to 

EIR July 19, 1996 

Roy Cohn receives an 
Israeli bond at a 
ceremony in New York 
City in 1983, co­
sponsored by the Anti­
Defamation League of 
B'nai B'rith. Left to 
right: George 
Steinbrenner, owner of 
the New York Yankees; 
Kurt Quinton, vice 
president of the Bank 
Leumi Trust Co.; Sen. 
Al D'Amato (R-N.Y.); 
Cohn; Stephen Sobel, 
managing partner of 
Stephen I. Sobel and 
Co. 

serve the interests of the mob. The paper had been underwrit­

ten by John Loeb, Jr., the brother-in-law of ADL bigshot, 

LaRouche-hater, and Seagram's magnate Edgar Bronfman. 

On Aug. 22, 1979, Our Town came out with the first of a 

13-part slander series on LaRouche, published under the by­

line of Dennis King. King, an accused plagiarist and low­

level informant and provocateur on the payroll of the ADL, 

had reportedly been given the Times investigative file; access 

to ADL data, which was based on at least five years of League 

dirty tricks against LaRouche; and broad license to slander. 

During the months leading up to the Times-Our Town 

affair, the ADL's general counsel, Justin Finger, had solicited 

the cooperation of FBI Director William Webster, a Carter 

appointee, in the "Get LaRouche" drive. Finger indiscreetly 

boasted-on tape-to another LaRouche undercover investi­

gator, that Webster had agreed to fully cooperate with the 

ADL campaign. When a formal complaint was filed by 

LaRouche attorneys against the FBI director, Judge Webster 

denied the charges, but admitted that he had met with Finger 

and an ADL delegation. 

The first of the Our Town slanders was titled "Nazis on 

the Rise," and it was accompanied by two other articles, pro­

vocatively titled, "Why LaRouche Is a Threat to American 

Jews," and "CIA Linked to Nazis." 

On Oct. 7 and 8, 1979, the New York Times ran front-page 

articles "reporting" on the ongoing Our Town slander series. 

The authors of the Times "reportage"? Howard Blum and 

National 77 



Roy Cohn's flunky Dennis King (inset) leads a demonstration outside the New 
York headquarters of Campaigner Publications, LaRouche's publisher, in 
1979. In October 1980, after King went on WBA1 radio with an incendiary 
attack against LaRouche, the threat shown here was found painted in front of 
Campaigner's offices. The NCLC, or National Caucus of Labor Committees, is 
the philosophical association founded by LaRouche. 

Paul Montgomery. 

On Oct. 8, 1979, the Times also published a lead editorial, 

"The Cult of LaRouche," which, after summarizing the Blum­

Montgomery-King trash, concluded: "Fortunately, Ameri­

ca's prized permissiveness has its limits. How the U.S. Labor 

Party trains militarily, deals with the tax laws and treats its 

members and alumni seem to be subjects for official inquiry. 

The party needs to be examined . . .  for what it does beyond 

soliciting votes." 

The loop had been sealed. The bed-sharing between the 

New York Times and America's most notorious and hated 

pervert, Roy Cohn, was a matter of public record. 

Triggering murderous attacks 
As the Our Town series was spread around New York 

City, the ADL, the FBI, and Cohn were busy soliciting vio­

lence against LaRouche and his associates. In late 1979, a 

"demonstration" was staged outside the mid-Manhattan of­

fices of Campaigner Publications, LaRouche's publisher. 

Dennis King led a mob, made up of Jewish Defense League 

members, Yippies, and a few stray Jewish War Veterans on 

Cohn's payroll. The building was vandalized, and New York 

City police had to be called out to prevent a full-scale riot. 

A few weeks later, a team of Jewish Defense League 

would-be assassins, armed with hand-guns equipped with si­

lencers, attempted to break into LaRouche's apartment in the 

Riverdale section of the Bronx. LaRouche was traveling at 

the time. 

78 National 

The pattern of violence against LaRouche and associates 

emanating from the Cohn syndicate continued for several 

years. By August 1982, Kissinger began to personally devote 

a tremendous amount of energy to the frame-up drive against 

LaRouche, obtaining a greater commitment from FBI Direc­

tor Webster to wipe out the LaRouche movement. 

Even after LaRouche was, ultimately, railroaded into fed­

eral prison, in January 1989, the Cohn-ADL-King effort was 

not terminated (Cohn, however, had meanwhile died of AIDS 

in 1986). In 1989, Doubleday, a subsidiary of the German 

publishing company Berthelsman (owned by a longtime Kis­

singer friend), published a book by Dennis King, Lyndon 

LaRouche and the New American Fascism. It was a rewrite 

and update of the original 1979 Our Town stories, but even 

more absurdly embellished to fill out 401 pages of agonizing, 

fictional text. 

The book was a flop, selling only a small number of cop­

ies, despite published reviews in many of the country's 

"newspapers of record," including the Times. However, the 

publisher has "inexplicably" kept the book in circulation. 

Anonymous buyers of bulk orders have peddled the book to 

libraries all across America, insuring that anyone seeking to 

learn about LaRouche, will invariably run across the King­

Cohn smear. Still, to this day, copies of the King book find 

their way into the offices of congressmen, cabinet officials, 

and other Washington prominents. In almost every case, the 

recipients of the filth have no idea that they are brushing up 

against the moldy remains of Roy Cohn. 

EIR July 19, 1996 


