Trouble in the Mellon
patch, as Scaife
cuts off funding

by Edward Spannaus

A brawl has broke out among the beneficiaries of Richard
Mellon Scaife’s millions.

Scaife, the eccentric multimillionaire who was deployed
by Anglo-American intelligence circles beginning in the
1970s on news-media-manipulation projects, has now cut off
the flow of his monies to the American Spectator magazine.
This follows a series of firings and resignations at that neo-
conservative magazine which were triggered by objections to
Scaife’s anti-Clinton crusade — which was considered exces-
sive, even by the American Spectator’s standards.

In a series of articles published last March and April, EIR
documented how Scaife was trained by Mellon-family circles
around the most Anglophilic sections of the World War II
Office of Strategic Services (OSS), the predecessor of the
CIA, and how he funds a network of think-tanks and news-
media propaganda centers which controlled much of the
Reagan-Bush administrations in the 1980s. We also showed
how Scaife played a central role in the creation of the public-
private “Get LaRouche” task force in the early 1980s, and
how, more recently, he has been the top bankroller of anti-
Clinton propaganda in the news media. We particularly high-
lighted the role of two organizations funded primarily by
Scaife which have incessantly promoted theories about the
death of former White House aide Vincent Foster: the West-
ern Journalism Center and Accuracy in Media. These two
organizations, among other things, have often purchased full-
page ads in many other publications promoting the anti-Clin-
ton articles on the Foster case written by Christopher Ruddy,
the Foster issue “case officer” on the payroll of Scaife’s Pitts-
burgh Tribune Review.

The un-American Spectator

The broader Whitewater scandal, which had lain dormant
since the 1992 Presidential campaign, was kicked off in late
1993 with the publication of the “Troopergate” story in the
American Spectator (a magazine closely linked to the British
Hollinger Corporation), which receives about $600,000 a
year from Scaife-controlled foundations for “research” proj-
ects targetting President Bill Clinton.

In November, a 30-year veteran of the American Specta-
tor,Ronald Burr, was fired from that magazine for demanding

EIR December 12, 1997

Click here for Full Issue of EIR Volume 24, Number 50, December 12, 1997

an audit of the use of the Scaife funds. The Washington Post
reported that Burr objected to spending the bulk of the Scaife
funds poking around Arkansas and hiring investigators to
examine Clinton’s past.

“Most of the money has just been wasted,” one unnamed
staffer said. “The whole Arkansas mess is a bottomless pit
with weird characters and heavy breathing.” This, the staffer
said, is clear “to those of us who aren’t in bed with Scaife.”

Said another contributor to the magazine: “The growing
influence of Scaife has troubled me for a long time. The whole
Clinton obsessiveness of the magazine has troubled me.”

The first counterattack against the American Spectator
was launched on Nov. 18 by Joseph Farah, the director of the
Scaife-bankrolled Western Journalism Center. Farah’s piece,
“The Unquiet Death of the American Spectator,” accused “all
three of American’s conservative magazines —the National
Review, the Weekly Standard, and the American Spectator,”
of having found something they can agree on: “the profes-
sional disbowelment of investigative reporter Christopher
Ruddy, author of the new book, The Strange Death of Vin-
cent Foster.”

Farah’s first target to be trashed is Byron York, a staff
writer for the American Spectator, who attacked Ruddy’s
book in the pages of the Weekly Standard. Farah complains
that York had written that Ruddy can’t be trusted because he
works for a paper owned by Scaife. “Huh?” Farah grunts. “Is
investigative reporter York so clueless as not to realize Scaife
is also the biggest financial contributor to his own American
Spectator?”

Farah goes on to accuse the three reporters and the three
magazines who attacked Ruddy as suffering from what he
calls the “David Brock Syndrome,” a malady afflicting right-
wingers who want to be accepted into the mainstream popular
culture. Farah particularly points at the American Spectator,
“where reporters and editors go out of their way . . . to offend
.. .Mr. Scaife.”

The second attack was launched, not surprisingly, by Ac-
curacy in Media, which reported on Nov. 24 that Scaife had
totally cut off his funding of the American Spectator. AIM
acknowledges that AIM has also received “substantial sup-
port from foundations controlled by Scaife,” but it claims that
Scaife has never told them what to do or not to do. AIM notes:
“Scaife’s decision to dump the American Spectator arises
from the magazine’s vicious attack on Ruddy. ... Since
Scaife believes that his [Ruddy’s] work on the Foster case has
been very important, the Spectator’s attack on Ruddy was an
attack on Scaife as well.”

Cutting off funds is among the milder measures in Scaife’s
repertoire. On numerous occasions, as EIR has previously
reported, Scaife has used the Justice Department to target his
enemies or those whom he believes to have crossed him, and
there are rumors that even worse things have happened to
some of Scaife’s adversaries.

National 65

© 1997 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/1997/eirv24n50-19971212/index.html

