Click here for Full Issue of EIR Volume 27, Number 2, January 14, 2000

DDT, the New York Times,
and Judge Irving Kaufman

by Thomas H. Jukes

The following is reprinted from the Spring 1992 issue of 21st
Century Science & Technology magazine. The article was
occasioned by the death on Feb. 1, 1992, of Judge Irving
Kaufman, who had gained national attention for two famous
cases: the first, sentencing Julius and Ethel Rosenberg to the
electric chair, and the second, overturning a jury decision in
a libel suit against the New York Times and the Audubon
Society, brought by the author and other scientists. (See box
on Dr.Jukes,p. 14.)

In the summer of 1962, Rachel Carson published her book
Silent Spring. One remarkable feature of this book was that it
did not mention in any way the fact that DDT had saved more
lives and prevented more illness than any chemical in history.
This was because of the effect of DDT on many tropical dis-
eases, but most of all, malaria. Rachel Carson’s readers in the
United States knew little or nothing of malaria, the “monarch
of diseases,” and its deadly effect on the inhabitants of tropical
countries, particularly on children.

Another remarkable feature about Carson’s book was that
she said that the American robin was on the verge of extinc-
tion. This statement appeared one year before the dean of
American ornithologists, Roger Tory Peterson, said that the
robin was probably the most common bird on the North Amer-
ican continent.

In September 1963, I published the article “People and
Pesticides” in the American Scientist. While preparing that
article, I had received a manuscript by Philip Marvin, who
had summarized the bird counts listed in the Audubon Society
publications. I gave one example from Marvin’s summary.
This was the robin count, which was 19,616 in 1941, and
928,639 in 1960, before and after DDT. The number of ob-
servers was 2,331 in 1941 and 8,928 in 1960; therefore there
were more observers, but the number of robins per observer
was 8.4 counted in 1941, and 104 in 1960. I commented, “the
increase is presumably significant, and the robin does not
appear to be on the verge of extinction.”

Some years later,in 1972, Ireceived a telephone call from
John Devlin, a reporter at the New York Times. He said that
an editor, who was an official of the Audubon Society, had
stated that [ was a “paid liar,” together with Gordon Edwards,
Bob White-Stevens, Donald Spencer, and Norman Borlaug.
This accusation was made because I had allegedly “twisted”

EIR January 14, 2000

the bird data, and had not taken into account the fact that
the number of bird counters in 1960 had increased over the
numberin 1941. Therefore, said the Audubon man, the reason
that the counts had increased in 1960 was that there were
“more birders, not more birds.”

This statement was false. However, Devlin refused to
print my rebuttal of it. All my calculations had been based on
birds counted per observer. Many other species in addition to
robins had been counted, and in most cases, the number of
birds per observer had increased during the period when DDT
came into widespread use. I had not “twisted” any data, I had
merely quoted the Audubon results.

I appealed to one of the editors of the New York Times,
the editor of the editorial page, John Oakes, whom I had met,
to publish my correction of the Audubon statement that Dev-
lin quoted. Oakes refused to do so, and did not respond to
my letter.

Libel

We did not like being called “paid liars,” especially when
we thought that it was the Audubon people who were the
misrepresenters of the facts. So we filed suit for libel against
the New York Times, and against the National Audubon
Society; its president, Dr. Elvis Starr; its employee, Robert
Arbib, who had supplied the New York Times with the infor-
mation about us; and Audubon Secretary Roland Clement,
from whom Arbib had obtained the information and our
names.

There was a long time of depositions and other legal pro-
ceedings before we finally got into court. During this period,
attorney Victor Yannacone (famous for fighting against
DDT), deposed and under oath, said that he had attended a
meeting in which Roland Clement of Audubon, together with
officials of the Enviromental Defense Fund, had decided that
I should be muzzled. This was to be done by attacking my
credibility.

The jury trial itself took place in 1976, in U.S. District
Court in New York. Our attorneys, Tom Rothwell and Arthur
Berndston, challenged a number of the prospective jurors and
refused to accept some of them who were evidently prejudiced
in favor of the New York Times and the Audubon Society.

There was one juror, however, who said that he was a
member of Audubon Society but that he was not prejudiced

Economics 13

© 2000 EIR News Service Inc. All Rights Reserved. Reproduction in whole or in part without permission strictly prohibited.


http://www.larouchepub.com/eiw/public/2000/eirv27n02-20000114/index.html

against us. This one was allowed to sit on the jury, and I
have always wondered whether he was responsible for the
elimination of the Audubon Society and of Robert Arbib from
the charges.

A fascinating trial

The trial itself was fascinating because the two defen-
dants, through their attorneys, attacked each other. The court-
room attorney for the New York Times was a well-known
and able lawyer, Floyd Abrams. He castigated Arbib on the
witness stand. He asked Arbib where he got his information
about the plaintiffs being paid liars, and Arbib said that he got
partof it in the lunch room and part of it from Roland Clement.
Abrams then asked Arbib what he had done to verify his
sources. When Arbib said he had done nothing, Abrams asked
him, “What kind of an editor do you think you are?”

In turn, the Audubon lawyer raked John Devlin, the New
York Times reporter who had published the libelous article,
over the coals in cross-examination, and to good effect. The
best one could say for John Devlin was that he appeared some-
what inept.

We began to feel quite optimistic as our opponents de-
stroyed each other in the courtroom. The sequence of events
had been that Arbib had published a piece in Audubon’s
American Birds, saying that some spokesmen for the pesticide
industry were “paid liars.” Devlin kept telephoning Arbib to
get some names. Arbib at first refused, then asked Clement for
some names, and Clement named White-Stevens, Edwards,
Spencer, Borlaug, and myself. These names were then trans-
mitted to Devlin by Arbib. Devlin telephoned some of us, but
did not publish our rebuttals, except to say that we generally
denied the charges.

When Devlin’s article appeared, Aug. 14,1972, Clement
decided to write a letter commending it over Arbib’s signa-
ture. Clement wrote and mailed the letter, then telephoned
Arbib in North Dakota and read the letter to Arbib on the
telephone, asking Arbib to approve it; Arbib very strongly
refused, but the letter had been sent!

On the witness stand, we emphasized the need for DDT
in the developing countries to protect against illness and death
from malaria. The opposition did not attempt to impeach our
characters or credibility.

Philip Marvin and Victor Yannacone were both witnesses
forus. Marvin described how he had looked out of his window
and seen many birds, so he decided to compile and compare
the Audubon Christmas bird counts. This showed that most
birds had increased in numbers per observer during the years
of DDT. However, the opposing lawyer accused Marvin of
making bird counts by looking out of his window —a ridicu-
lous charge, since Marvin had explained that this was simply
what had gotten him started on examining the actual data
compiled by Audubon.

Yannacone described the meeting that Clement and he
had attended with the Environmental Defense Fund, in which

14 Economics

In Memoriam:
Thomas H. Jukes

Thomas H. Jukes
(1906-99), an emeri-
tus research chemist
at the University of
California at Berke-
ley, died on Nov. 1,
1999, at age 93, after
a short illness. Jukes
had a wide-ranging
scientific career, in-
cluding pioneering
work in chemother-
apy at Lederle Pharmaceutical Laboratories, classical
research on nucleotides and the amino acid code, and
many years as associate director of the space sciences
laboratory at the University of California.

He was the author of hundreds of scientific articles
and several books, and he was working at the university
until his most recent illness.

Jukes became a leader of a group of scientists who
fought for the truth about DDT, and opposed the envi-
ronmental extremists who wanted to ban DDT and other
pesticides. He was relentless in writing letters to editors
of newspapers and producers of television shows, cor-
recting their propaganda on DDT, and stressing that
DDT had saved more millions of human lives than any
other man-made chemical. —Marjorie Mazel Hecht

it was decided to attack my credibility.

The jury decided in our favor, and the New York Times
and Clement were blamed for the libel by the jury, but the
Audubon Society and Arbib were not convicted.

Enter Judge Kaufman

This was the first libel case the New York Times had lost
in many years, and the newspaper appealed the case. Quite
conveniently, the appeal was heard in the U.S. Second Circuit
by Judge Irving Kaufman, a close friend of New York Times
publisher Arthur Ochs Sulzberger.

The case, publicized as one of Kaufman’s most important
decisions involving the First Amendment, was known as Ed-
wards v.the National Audubon Society (1977).Init, Kaufman
wrote that a newspaper does not commit libel by fairly and
accurately reporting accusatory statements by a responsible
public organization,even if the statements are clearly defama-
tory and false. Just how a public organization can be “respon-

EIR January 14, 2000



sible” if it makes defamatory and false statements is not ex-
plained.

The Village Voice (New York), in an article by Sol Stern
titled “Irving Kaufman’s Haunted Career” (March 6, 1984),
described how Kaufman had been friendly for many years
with Sulzberger and his family. Given such closeness of asso-
ciation, should not Kaufman have removed himself from any
participation in the New York Times’s appeal?

The Village Voice article pointed out that “on March 16,
1977, disqualification notices were sent to all the judges. . . .
Disqualifying bias or prejudice . .. arises most often from
prior personal relationships.” Supreme Court Justice Felix
Frankfurter wrote that judges should recuse (disqualify)
themselves when and because “the administration of justice
should reasonably appear to be disinterested as well as be so
in fact.”

Nevertheless, Judge Kaufman “chose to be zealous in
holding on to the case for himself,” and he assigned the case
to a panel on which he would be sitting with two outside
judges —retired Supreme Court Justice Tom Clark and a visit-
ing judge from Montana. The Voice comments that the record
shows that “visiting judges never wrote a single dissenting
opinion” from that of the chief judge in this court.

The decision, written by Judge Kaufman, overturned the
ruling of the lower court. It included the following statements:

“Unfortunately,the Audubon Society’s principal charges,
as reported in Devlin’s article for the Times, went far beyond
a mere accusation of scientific bad faith. The appellees were
charged with being ‘paid to lie.” It is difficult to conceive of
any epithet better calculated to subject a scholar to the scorn
and ridicule of his colleagues than ‘paid liar.’

“Tocall the appellees, all of whom were university profes-
sors, paid liars clearly involves defamation that far exceeds
the bounds of the prior controversy. No allegation could be
better calculated to ruin an academic reputation. And, to say
a scientist is paid to lie implies corruption, and not merely
a poor opinion of his scientific integrity. Such a statement
requires a factual basis, and no one contends there was any
serious basis for such a statement in this case.

“. . .[I]t is unfortunate that the exercise of liberties so pre-
cious as freedom of speech and of the press may sometimes
do harm that the state is powerless to recompense: but this is
the price that must be paid for the blessing of a democratic
way of life.”

Judge Kaufman therefore clearly recognized that we had
been defamed and damaged. Surely, if he believed this, he
should have allowed the decision against Clement to stand!
The Audubon Society is not a newspaper, and does not need
to be guaranteed “freedom of the press.”

With consummate ingenuity, Judge Kaufman proceeded
to rule that it was Arbib rather than Clement, who was to
blame for naming us as paid liars. Therefore, the lower court’s
decision in this respect was erroneous and was overturned.
Of course, it would not be possible at this point to convict

EIR January 14, 2000

Arbib—the principle of double jeopardy prevented this.
Clement, and not the Audubon Society, had been convicted
by the U.S. District Court.

So,Kaufman emerges not only as a friend of the New York
Times, but as a friend of a friend of the New York Times. His
action on behalf of Audubon showed clearly that he had no
sympathy for the plaintiffs, despite his ringing assertion that
we had been defamed without “any serious basis”!

Postlude

We carried our case to the Supreme Court, with the help
of our friends in Accuracy in Media, the National Legal Foun-
dation, and the Media Institute. In the meantime, retired Jus-
tice Tom Clark died. The Supreme Court refused to review
our case, and we suspected that one of the reasons might be
because Justice Clark had participated in the decision against
us in the appeals court. The Supreme Court is reluctant to
disturb the decisions of its deceased former members, we
were told.

My reaction was philosophical: “You win some and you
lose some.” In any event, I thought the best thing was not to
carry a grudge, and I wrote to Floyd Abrams, saying that I
was crossing the field to shake his hand in defeat. He replied
with a nice letter.

There the matter rested, until Judge Kaufman decided to
open up old wounds by writing an Op-Ed piece in the New
York Times in the fall of 1982, congratulating himself on his
wonderful decision in the Edwards v. Audubon case, as it is
now known in legal circles. This article, “The Media and
Juries,” also includes a self-serving explanation of how juries
are not qualified to decide the “constitutional imperative of
an unrestrained press.” The Village Voice commented that
“Since the Audubon decision, Kaufman has become a regular
at the New York Times. . . . He is, to put it mildly, treated as a
member of the family.”

Reed Irvine of Accuracy in Media challenged Kaufman’s
1982 article, writing in a letter to the editor that the Kaufman
decision was “Kafkaesque”; he also mentioned Kaufman’s
connection with the New York Times. Irvine was attacked by
Floyd Abrams in the letters column of the New York Times,
which refused to print Irvine’s rebuttal to Abrams’s letter.
Among other things, Abrams objected to the term “Kafka-
esque.” In retrospect, “Kaufmanesque” might have been
equally forceful.

Floyd Abrams, the lawyer for the New York Times in this
case, has benefited from it greatly and is now regarded as a
leading First Amendment lawyer. In a Feb. 3, 1992 obituary
for Kaufman, Abrams said that Judge Kaufman’s rulings “re-
flected an abiding belief in the significance of free expression
for everybody.”

Everybody,thatis,except those who object to being called
“paid liars” by the New York Times, which has consistently
refused to publish any letters from me on the subject of their
article and our suit.

Economics 15



